Du kender måske knappen: en lille bil med en buet pil inden i, som findes i næsten alle moderne biler. Mange bilister aner dog ikke helt, hvad den lille knap faktisk gør, og hvornår det er bedst at aktivere den.
Og lad os være ærlige, for hvem læser egentlig manualen?
Kort sagt er funktionen til luftrecirkulation bilens måde at sige: "Lad os holde omverdenens dufte og støv på afstand lidt endnu." Når knappen aktiveres, cirkuleres den eksisterende luft inde i kabinen rundt igen og igen.
Sådan skriver Pplware.
Det lyder jo umiddelbart som en god idé – specielt hvis bilen foran dig beslutter at sende dig en sky af dieselrøg som gave på vej til arbejde.
Men det er dårlig ide at have den tændt for længe.
En elektronisk p-skive stiller sig selv – så du slipper for bekymringer og bøder.
Produkt
Navn
Pris
Forhandler




På en varm sommerdag er recirkulation faktisk en genial løsning til hurtigt at opnå kølighed. Den luft, som allerede er blevet kølet ned af bilens klimaanlæg, bliver nemlig genbrugt.
Og hvis du befinder dig i en trafikkø bag en gammel dieselhakker eller kører igennem et område med mindre liflige lugte, fungerer recirkulationen som en hurtig, effektiv barriere mod ubehagelige dufte og skadelig forurening.
Luftkvaliteten daler
Men: Holder du knappen nede for længe, begynder problemerne at opstå. Luftens kvalitet inde i bilen daler nemlig drastisk, jo længere tid den samme luft genbruges. Efter et stykke tid fyldes kabinen gradvist med mere og mere CO₂ fra passagerernes åndedræt, mens ilten langsomt bliver brugt op.
Resultatet er ikke bare en lidt dårlig luft, men decideret ubehag: døsighed, hovedpine, nedsat koncentration – og det sidste, du ønsker, er at blive søvnig bag rattet, især på en lang køretur.
Så husk tommelfingerreglen: Luftrecirkulation er godt, men kun i korte perioder. Efter cirka 10-15 minutter er det tid til at lade frisk luft strømme ind igen.
Eller endnu nemmere – lad bilens intelligente klimaanlæg klare arbejdet automatisk. Trods alt: Hvorfor gøre livet sværere, når bilen kan klare det selv.