Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Så langt skal man køre i en elbil, før det faktisk er en klimavenlig løsning

Bil og motor

14/12/2023 05:29

J. Bøgen

Produktionen af elbiler udleder nemlig mere CO2 end produktionen af benzin- og dieselbiler.

Om det er for at være med på moden, for at spare penge på sigt eller for at være god ved miljøet er det i hvert fald at faktum, at der kører flere og flere elbiler rundt på de danske veje.

Men der går noget tid, fra du har købt og begynder at køre i din elbil, før den faktisk har tjent sig ind på klimakontoen.

Det er almen viden, at produktionen af elbiler udleder mere CO2 end produktionen af benzin- eller dieselbiler, og det skyldes i høj grad batterierne.

Til gengæld udleder udleder elbiler ikke nogen CO2, når de kører, og derfor er det reelt kun, hvis man "tanker" såkaldt sort strøm, at man for alvor kan snakke om en klimabelastning, når bilen først er produceret.

Men hvor langt skal en elbil egentlig køre, før den har udlignet CO2-regnskabet fra produktionen?

Det har en tyske brancheorganisation for ingeniører, VDI, regnet på.

Det sker ikke lige med det samme

Organisationen har sammenlignet el- og fossilbiler i klassen "kompakt", som dækker bilmodeller som Volkswagen ID.3, Ford Focus og Volkswagen Golf .

Resultaterne skal desuden også tages med det forbehold, at beregningerne er lavet med udgangspunkt i det tyske "elmiks", altså om elektriciteten kommer fra grønne eller sorte kilder.

Ekspertende nåede frem til, at en elbil "indhenter" almindelige benzinbiler, når den har kørt 90.000 kilometer.

Men fylder man udelukkende batteriet med grøn strøm kommer vi ned på 65.000 kilometer. Omvendt ryger vi op på hele 160.000 kilometer, hvis batteriet lades op med sort strøm.

I Danmark er vi nok nærmere de 65.000 kroner, da mere end 80 procent af den strøm, vi brugte, kom fra grønne kilder.

"Grønnere” batterier

Så selvom en elbil altså er en større klimabelastning i selve produktionen, tjener den altså sig selv ind i klimaregnskabet inden for en overskuelig tidshorisont.

Alligevel mener forskerne, at det er for kortsigtet kun at fokusere på bilernes forbrug - det er nemlig produktionen, bortskaffelsen og ikke mindst driftstiden, der for alvor kan rykke noget.

"Vi har derfor brug for mere batteriproduktion Made in Germany, bedre batterigenanvendelse og hurtig udbygning af vedvarende energi – både i form af grøn strøm og grønne brændstoffer," siger VDI-køretøjsekspert Joachim Damasky.

Læs mere på denne hjemmeside (tysk).

Mest Læste

Annonce