Temperaturen i en solbagt bil kan hurtigt kravle op i et niveau, hvor både mennesker og dyr får det alt andet end sjovt.
Selv en kort stund kan være kritisk – især hvis bilen er sort og parkeret uden skygge. Når kabinen først har nået 50-60 grader, handler det om at få gang i nedkølingen med det samme.
Men hvordan gør man det smart – og hurtigt?
Men hvordan gør man det smart – og hurtigt?
Først og fremmest handler det om at få den varme luft ud hurtigst muligt, og det gør man bedst ved at rulle alle vinduer ned og komme i gang med at køre.
Det skriver Auto-Swiat.
Luftcirkulationen får lynhurtigt temperaturen til at dale, og selvom airconditionen stadig arbejder, er det vigtigt at lade den køre. Den skal nok blive klar til at tage over, når de værste tropiske tilstande er blæst væk.
Luft ud – og luk så til
Når det værste hedehelvede er overstået, skal vinduerne op og airconditionen i gang for alvor. På varme dage går det endnu hurtigere, hvis du aktiverer den lukkede luftcirkulation.
På den måde skal anlægget ikke trække ny, varm luft ind udefra, men kan nøjes med at nedkøle den luft, der allerede er i bilen.
Men husk: efter nogle få minutter skal den lukkede cirkulation slås fra igen. Ellers bliver det ubehageligt og tungt at trække vejret – man risikerer nærmest at koge bagfra.
Glem 19 grader – det bliver du syg af
På korte ture gennem byen under en hedebølge kan det være fristende at skrue helt ned for temperaturen, men det er ikke nødvendigvis en god idé.
Springet fra 19 grader i bilen til 30 udenfor kan give dig en koldskulder på den helt bogstavelige måde.
På længere ture gælder andre regler: her må komforten gerne være høj. Men husk at hæve temperaturen igen, før du stiger ud – ellers risikerer du et termisk chok, der kan sende dig direkte i feberland.