Det evige dilemma, når bilen skal parkeres, har fået ægtepar og venner til at diskutere i årevis: Skal bilen stå i gear eller frigear, og hvad med håndbremsen?
Mens nogen sværger til frigear, fordi det ”er bedst for gearkassen”, holder andre stædigt fast i at lade den stå i gear med håndbremsen trukket godt til. Men hvem har egentlig ret?
Ifølge Sébastien Toussaint, professor i bilteknologi ved Hute École de Liège i Belgien, er svaret klart:
”Ideelt set skal du altid trække håndbremsen og lade bilen stå i gear, når du parkerer. Det er en god vane at få, især hvis du en dag skulle stå på en hældning på 10 procent, eller hvis håndbremsen beslutter sig for at svigte,” fortæller han til l'avenir.
Netop denne vane kan spare dig for pinlige øjeblikke – for eksempel en bil, der triller ned ad gaden på egen hånd, mens du handler.
Elbiler har gjort livet lettere på dette område, fordi de automatisk aktiverer både parkeringsbremsen og en særlig parkeringsfunktion svarende til at lade bilen stå i gear. Men netop den automatiske funktion gør det nemt at glemme de manuelle rutiner, når du pludselig låner en bil, der ikke klarer det hele selv.
Når det gælder kørsel, minder Toussaint os desuden om, at det er bedst at sætte bilen i frigear, når du holder stille ved et lyskryds i længere tid:
”Undgå at stå med foden på koblingen i længere perioder. Hvis lyset er på vej til at skifte, fint nok – men ved længere ventetid bør du sætte bilen i frigear."
Så næste gang du parkerer, kan du altså med ro i sindet smække bilen i gear og trække håndbremsen godt til.