Billige delebiler kobles til buslinje 350S

Får man færre trafikpropper og bilkøer, hvis man kombinerer delebiler med kollektiv transport? Dét vil Region Hovedstaden finde ud af i et nyt projekt. Langs buslinje 350S bliver der nu placeret delebiler, som passagererne kan booke og bruge med rabat

Danske og udenlandske undersøgelser viser, at én delebil kan fjerne fem-seks privatbiler fra vejene, og at delebilister øger deres forbrug af busser, tog og cykler. 

Derfor kombinerer Region Hovedstaden de to transportformer i indsatsen for at nedbringe trængslen på vejene. Det sker i et nyt projekt, der skal demonstrere, hvordan delebiler kombineret med kollektiv transport kan være et reelt alternativ til selv at eje en bil. 


Et fleksibelt alternativ 

- Projektet retter sig særligt mod de borgere, som i det daglige får dækket deres transportbehov med kollektiv transport eller cykel, men som ind i mellem kan have behov for en bil. Her vil vi gerne vise, at delebilen kan være et fleksibelt og billigt alternativ – fx når sommerhuset skal besøges, når ungernes fodboldhold skal køres til kamp, når der skal handles stort ind eller i andre sammenhænge, hvor cykel, bus og tog ikke rækker, siger formand for Miljø- og trafikudvalget i Region Hovedstaden, Jens Mandrup (SF). 

Læs også: Luften over Danmark bliver mere ren

Nemt at komme til delebilerne 

Konkret tager projektet udgangspunkt i busrute 350S, der kører fra Ballerup til Dragør. Her bliver der opstillet 11 delebiler langs ruten, og samtidig får alle passagerer med et rejsekort eller periodekort tilbudt et gratis medlemskab af delebilordningen LetsGo. Dermed kan de booke og bruge delebiler – både langs busrute 350S og i resten af Storkøbenhavn, hvor det er nemmest for dem. 

Alt i alt får passagererne flere end 100 delebiler til rådighed. 

Oplagt at bruge positive erfaringer 

Målet er at skabe en forretningsmodel for et videre samarbejde, der også indebærer muligheden for at bruge rejsekortet, når man booker LetsGo’s biler. 

- Trængslen i Hovedstadsområdet koster både tid og penge for borgere og virksomheder, og der findes ikke én løsning på udfordringerne. Vi skal have en lang række tiltag i spil, der hver især bidrager til at mindske trængslen. I den forbindelse er sammenkoblingen af bustrafik og delebilordningen et interessant projekt, hvor vi kan bygge videre på de positive erfaringer fra blandt andet Belgien og Schweiz, siger Thomas Gyldal Petersen, bestyrelsesformand for Movia og borgmester i Herlev. 

Lancering den 10. juni 

”Kollektiv transport og delebiler”, som projektet hedder, bliver lanceret tirsdag den 10. juni. Her vil en bus fra Movia køre med en anhænger med en delebil på og stoppe i hver af de fem kommuner på busrute 350S. Alle steder vil kommunerne, Region Hovedstaden og de deltagende parter være repræsenteret. 

Ruten ser således ud: 
Kl. 9.30: Dragør / Kl. 10.30: Tårnby / Kl. 12.00: København / Kl. 13.30: Herlev / Kl. 14.30: Ballerup 

Regionen står bag projektet sammen med Trafikstyrelsen, Movia, Delebilfonden LetsGo, Region Hovedstadens elbilsekretariat Copenhagen Electric og de fem kommuner, hvor bilerne sættes op: Dragør, Tårnby, København, Herlev og Ballerup. 

- For Regionen er det et vigtigt projekt, som kan blive rollemodel for hvordan trængslen i hovedstadsregionen kan mindskes til gavn for borgerne, miljøet og erhvervslivet, siger Jens Mandrup.

Emneord: Delebiler, Busser, Trafik, Kollektiv transport
Region Hovedstaden på DenOffentlige.dk Region Hovedstaden står for behandling, uddannelse og forskning inden for borgernes sundhedsvæsen, og sammen med andre udvikler vi hovedstadsregionen, hvor Region Hovedstaden har særlige opgaver ...
Aktivitet: Artikler: 171 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også

  • 27.03.19 Infrastruktur
    Regeringen og DF: Kommuner skal overtage al kollektiv trafik

    Kommunerne overtager ansvaret for den regionale trafik som følge af regeringens og Dansk Folkepartis aftale om en sundhedsreform. Dermed bliver organiseringen af den lokale og regionale trafik forenklet, og beslutningerne træffes tættere på borgerne.

  • 19.12.14 Velfærd
    Uklare regler og mangel på viden bremser deleøkonomien i Danmark

    Uklar lovgivning og skeptiske investorer hæmmer udviklingen af deleøkonomien i Danmark. Og selvom der kan være mange penge at spare, ved danskerne for lidt om de mange former for deleøkonomi. Sådan lyder nogle af konklusionerne i en ny analyse fra Erhvervsstyrelsen.

  • 15.09.14 Politik
    Kommunen går foran i kampen mod trafikulykker

    Samtidig med en landsdækkende kampagne mod uopmærksomhed i trafikken, vil Ringkøbing-Skjern Kommune gå foran og gennemføre en kampagne overfor de ansatte, så de bliver gode rollemodeller i trafikken.

  • 11.06.14 Bæredygtighed
    Luften over Danmark bliver mere ren

    Miljøminister Kirsten Brosbøl lancerer i dag en luftpakke, der med 149 mio. kroner giver danskerne mere ren luft. Brændeovne og busser skal forurene mindre.

  • 04.04.14 Infrastruktur
    Passagererne får stærk stemme

    En ny uafhængig stemme, Passagerpulsen, skal fremover tale passagerernes sag og skaffe ny faktabaseret viden om kollektiv trafik og passagererne. Trafikselskaber, jernbaneoperatører og pendlertalsmænd bakker op om tankerne bag Passagerpulsen