Hvad lærte du om iværksætteri i skoletiden?

11/03/2013 13:54

DAcoB

Af Allan Nordby Ottesen, Det Syddanske EU-Kontor Det er et stort spring for langt de fleste at blive iværksætter. Og det er da heller ikke svært at få øje på udfordringerne. Det indebærer en høj økonomisk risiko. Der er stor sandsynlighed for at mislykkes. Der er en masse bøvl med administration, momsregnskaber og skatteregler. Og det kan være en temmelig ensom tilværelse.

Alligevel er det vigtigt at sætte fokus på området. Både EU-systemet og andre europæiske myndigheder og organisationer har målsætninger om at øge iværksætteri, fordi det er lig med innovation og nye forretningsområder.

Region Syddanmark og mange kommuner i regionen har været dygtige til at arbejde målrettet og ambitiøst med at forbedre rammevilkår og udviklingsmuligheder for iværksættere. Så dygtige, at Region Syddanmark er blevet valgt til årets Europæiske Iværksætterregion 2013.

Og det er måske heller ikke nogen tilfældighed, at fire ud af de sidste seks års vindere af årets iværksætterby i Danmark netop skal findes i Region Syddanmark.

Men der er altså ingen grund til at hvile på laurbærrene. Der er stadig et stort arbejde, der kan gøres for at klæde den næste generation af iværksættere bedre på. University College Lillebælt og Det Syddanske EU-kontor har således via EU-projektet ”Young Entrepreneurship – Developing in Action” taget initiativ til en konference, hvor en model for den europæiske skole i det 21. århundrerede skal udvikles, så fødekæden sikres og iværksættertalenterne plejes og stimuleres i tide.

Arbejdet vil blive fulgt tæt af Europa-Kommissionen og de fremmeste aktører og regioner på iværksætteri-området i Europa. Hvis alt går som planlagt, så vil projektet være med til at ruske op i hele uddannelsessystemet.

For hvad lærer vi vores børn?

Jeg husker i hvert fald ikke selv at have brugt meget undervisningstid på, hvordan det mon er at starte sin egen virksomhed. Eller træne færdigheder i regnskab og bogføring. Udvikle en forretningsidé og -plan samt finde ud af hvilke støtteordninger og uddannelser, der evt. kunne fremme udviklingen mod at blive en dygtig og succesrig iværksætter.

Derimod tænker jeg nærmere tilbage på lærere og studievejledere, der spurgte om, hvad man mon kunne tænke sig at læse videre som.

Måske er det bare en tilfældighed, men mit indtryk er, at uddannelsessystemet har en tendens til at fokusere på elever og studerende, der pr. automatik skal læse videre. Det virker til at være den gyldne og stærkt institutionaliserede regel. Få dig en uddannelse. Gerne en meget lang én. Og få dig så et godt og sikkert job bagefter. Det er lykken.

Men vores børn skal lære, at de også kan gå andre veje. Det er til stadighed et grundvilkår for vækst og udvikling, at der findes et reservoir af ideer, innovation og initiativkræft, hvilket typisk er kendetegnende for virksomhedsejere og medarbejdere i små og mellemstore virksomheder.

PS: Opstartskonferencen på YEDAC-projektet afholdes i Odense d. 29. april, og du er også velkommen til at dukke op, hvis du har en mening, viden eller vil være med til at præge fremtidens skoleundervisning i iværksætteri. Læs mere på www.yedac.eu.

Mest Læste

Annonce