Patienterne skal være i centrum

Velfærd

23/02/2011 12:44

Nick Allentoft

Det burde overhovedet ikke være et debatpunkt, men det er det alligevel blevet. Privathospitalernes Brancheforening, BPK, mener at sundhedsvæsenet bør være til for patienternes skyld og ikke omvendt. Men sådan er det ikke i dag. Er man i den ulykkelige situation, at man bliver syg, kan man i dag se frem til at blive sat ind først på den ene venteliste og så derefter den anden, inden man bliver behandlet.

Af Bent Wullf Jakobsen, formand for Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker, BPK

Privathospitalerne har som mission at sætte patienten i centrum og sikre mest mulig sundhed for pengene. Vi er for en diagnosegaranti, en behandlingsgaranti og en genoptræningsgaranti. Bliver du syg skal du have vished for og ret til at du hurtigst muligt får stillet en diagnose og derefter bliver behandlet, og eventuelt genoptrænet hvis det er nødvendigt. Uden sværdslag og uden problemer – det bør være en borgerret. Den service kan det offentlige sundhedsvæsen ikke levere uden hjælp fra privathospitalerne.

Som det er nu bliver man kastet rundt mellem forskellige kontorer, sygehuse og klageinstanser inden man overhovedet får stillet den diagnose der kan sende en videre i systemet og blive rask. Selv om der i dag findes en behandlingsgaranti der giver patienterne ret til at blive behandlet inden for en måned, oplever vi i adskillige tilfælde at processen omkring det frie sygehusvalg går trægt og at patienterne der ofte befinder sig i en følelsesmæssig vanskelig situation ikke føler sig godt nok informeret og ladt i stikken.

Det kan ikke være rigtigt, at skatteborgere i dette land, når de bliver syge oplever, at der ikke bliver taget tilstrækkelig hånd om deres problemer. Det gælder om, at vi finder ud af at organisere samarbejdet på tværs af offentlige enheder og private virksomheder hele sektoren igennem, således at patienterne fra de træder ind af døren hos deres praktiserende læge til de går raske ud af sygehusets svingdøre oplever et sammenhængende sundhedssystem, der arbejder målrettet for den samme sag: patienten!

Offentlig modvilje mod privathospitaler

I den private sygehussektor forstår vi ikke den offentlige modvilje mod os. Vi forstår ikke hvorfor Bent Hansen, Formand for Danske Regioner og regionsrådsformand i Region Midtjylland, hellere vil diskutere vores ansattes lønninger end den optimale patientbehandling og et forbedret samarbejde på tværs af sektorerne.

Selv Bent Hansens egen partiformand Helle Thorning Schmidt erkendte det klokkeklart i en tv-duel med Lars Løkke Rasmussen: Privathospitalerne bliver ikke overbetalt. Oppositionens leder har fuldstændig ret. Hver eneste gang en patient henvises til et privathospital sparer det offentlige 20 procent af udgifterne. Hvis en operation koster 100 kr. i det offentlige, kan et privathospital i gennemsnit udføre en tilsvarende operation for 80 kr. Det kan ikke kaldes overbetaling.

Den dokumenterede lavere pris kan kun lade sig gøre, fordi vi i den private sygehussektor arbejder uhyre effektivt og udelukkende bruger de allerbedste og allermest erfarne speciallæger. Og indrømmet: Det er løntunge, men dygtige folk.

Alligevel kan vi behandle meget billigere end det offentlige. Privathospitalerne vælger nemlig at bruge pengene på en førsteklasses behandling af vores patienter – ikke på administration. Det er et af flere områder, hvor de offentlige sygehuse kan tage ved lære af den private sygehussektor.

Samarbejde i stedet for mudderkastning

I sidste ende burde denne debat handle om en ting: At give danske skatteborgere mest mulig sundhed for pengene. Der leverer privathospitalerne varen, fordi vi er garant for hurtig behandling af højeste kvalitet – oven i købet billigere end offentlige sygehuse.

Privathospitalerne er kommet for at blive, og det vi og patienterne ønsker er et bedre og tættere samarbejde med den offentlige sundhedssektor. Uden mudderkastning, men med stærkt fokus på patienterne.

Stafetten går til...

Vi har meget vi kan lære hinanden – og med den indstilling giver vi stafetten videre til hospitalsdirektør Jonatan Schloss, Frederiksberg Hospital, og stiller spørgsmålet:

Hvorfor kommer vi ikke bare i gang?
 

Mest Læste

Annonce