IKA Årsmøde: Få så ændret det klagesystem

Ledelse

02/02/2012 12:21

Nick Allentoft

Erhvervsministerens udmelding i går om et serviceeftersyn af klagesystemet for udbud, tager kegler på IKA Årsmøde i Aarhus. Kompensation for det omfattende arbejede med klager skal dog følge med forenklinger.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

På europæisk niveau er EU's udbudsdirektiv på vej gennem udvalg, og både indkøbere, leverandører og rådgivere venter spændt på resultaterne mens lobbyisterne har travlt med at præge udvalgsarbejdet og de politiske forhandlinger der pågår.

Arbejdet med udbudsdirektivet får selvsagt stor opmærksomhed, men det er klagesystemet, der er den sorte sky i hverdagen, og derfor blev klagesystemet også hovedoverskriften på Årsmødets paneldebat mellem Jakob Scharff, der i sensommeren 2011 sprang fra KL til Dansk Erhverv, Kurt Bardeleben, der forleden sprang fra Kammeradvokaturen til advokatfirmaet LETT, Jane Svanborg Pedersen, der er bestyrelsesmedlem i IKA og indkøbskonsulent i Varde Kommune samt det socialdemokratiske folketingsmedlem Benny Engelbrecht, der er vækst- og erhvervsordfører.

Opgør med de forsmåede leverandører
Det vakte således tilfredshed hele vejen rundt, at Vækst- og Erhvervsministeren - ifølge Engelbrecht næsten som optakt til IKA årsmødet – allerede onsdag i en pressemeddelelse sagde:

”Jeg har taget initiativ til, at vi nu giver det danske udbudsklagesystem et tiltrængt serviceeftersyn”

Engelbrecht uddbyder overfor DenOffentlige, at regeringen holdning er, at man lige så godt kan lave et ordentligt serviceeftersyn af klagesystemet samtidig med at EU's udbudsdirektiv får sit.

- Vi fornemmer, også på paneldebatten i dag, at der er nogle områder, hvor der nu kan skabes enighed om forandringer i klagesystemet, siger Engebrecht, der heller ikke afviser, et forslag fra Kurt Bardeleben under paneldebatten.

Ifølge advokaten bør der indføres en model for kompensation til de udbydere, der slæbes gennem klagesystemet af en fornærmet leverandør.

- For eksempelvis de mindre boligselskaber er det en enormt omkostningstung og krævende udfordring, når en forsmået leverandør slæber dem gennem klagesystemet, påpegede Bardeleben.

Jane Svanborg udbyggede forslaget til at man så også må være klar til at kompensere de leverandører, der vinder i klagesystemet. Benny Engebrecht er klar til at kigge på alle muligheder.

- Ideologi er lagt på hylden i den her sag, og kompensation er helt sikkert et redskab man kan kigge på, sagde Engelbrecht til denoffentligesektor.dk

Væn jer til klagerne
Selvom klagesystemet nu skal gennem et serviceeftersyn, og selvom der måtte opstå enighed om at kompensere både udbydere og leverandører, der får en urimelig behandling, skal man ikke forvente, at verden bliver lettere. Det understregede advokat Bardeleben som afslutning på paneldebatten.

Med reference til, hvad der sker i andre lande, pegede han på, at regulering og juristeri er kommet for at blive.

- Det bli´r ikke lettere, men måske lidt smartere og mere rimeligt, men vi kan lige så godt vænne os til, at der er et klagesystem, og en masse klager. Måske flere fremover. Væn jer til det. Lev med det, opfordrede Bardeleben.

 

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.