En ud af ti unge lader sig svindle online

Velfærd

15/10/2018 09:53

Nick Allentoft

Hver tiende ung har tabt penge til it-svindel i 2018, viser rapport. Mens andre lande gennemskuer it-svindel, falder vores tillidsfulde folkefærd pladask for det, viser rapport.

Mails med besked om, at man har vundet en stor præmie. Sms'er om restpenge fra Skat. Opkald, hvor en it-supporter fortæller, at der er fejl på ens computer.

Eksemplerne på it-svindel er mange, men ifølge en undersøgelse fra Microsoft er forbrugere globalt blevet bedre til at gennemskue, hvornår der er tale om snyd. Også danskere taber penge til svindlerne, og særligt unge falder i fælden.

Rapport fra Microsoft har i 16 udvalgte lande undersøgt, hvor stor en del af befolkningen, der har været udsat for og falder for it-kriminalitet.

68 procent af danskerne har i 2018 fået uopfordrede svindelopkald eller mails, er blevet omdirigeret til andre websites eller fået pop-up-vinduer. Syv procent af danskerne har ifølge undersøgelsen fået franarret penge.

At danskere falder for de lidt for gode beskeder, er noget, som de mærker hos Microsoft, fortæller Andreas Aksglæde Stahl, der er divisionschef for Windows og Office 365 hos Microsoft i Danmark.

Nyhedsbrev 2

100.000 mennesker læser med hver måned. Skal du være den næste? 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

- Vi får mange henvendelser fra folk, der tror, at Microsoft har ringet til dem, men så er det i virkeligheden nogen, der forsøger at få penge ud af dem.

- Svindlerne bliver dygtigere, mere organiserede og sofistikerede. De følger med i den teknologi, der er, så de kan finde smuthuller til at snyde folk, siger han.

Især unge i alderen 24 til 37 år falder i med begge ben, når det kommer til it-kriminalitet, viser rapporten.

 

Unge i fælden

Når det kommer til fupopkald og svindelmails er det især unge, der hopper i med begge ben. Således har hver tiende i alderen 24 til 37 år inden for det seneste år mistet penge til it-svindel.

For personer over 53 år er det kun to procent.

Ifølge Jens Myrup Pedersen skyldes det den måde, som unge bruger internettet på.

- Jeg synes, det er et vildt højt tal. Det kommer egentlig bag på mig, at de unge, som burde være den næste generation af digitale borgere, bliver så hårdt ramt.

Der er dog ifølge lektoren mange ting, der tyder på, at tilliden er særligt høj blandt de unge "superbrugere", som nemt begår sig online, men som ikke kender til den bagvedliggende it.

- Unge bruger nettet mere, end andre generationer gør. De har en mindre kritisk kultur, til hvor de køber ting. De er vant til nethandel og kigger ikke så meget efter e-mærket. De er altså vant til at have en tillidsfuld adfærd på nettet.

Læs mere om DenOffentlige

Læs om, hvad der sker på DenOffentlige, og få ideer til, hvordan du kan være med.

Vi samler artikler om og fra DenOffentlige lige her.

Ifølge Jens Myrup Pedersen ligger der et langt, sejt træk foran danskerne, hvis vi skal komme it-svindlen til livs, og det begynder ifølge ham med at sætte it-sikkerhed på skoleskemaet.

- Det vil altid være et våbenkapløb. På den ene side bliver vi mere opmærksomme, og der kommer et større fokus på uddannelse og sikkerhed, men svindlerne bliver også bare bedre og bedre, siger han.

  Vores tillid bliver udnyttet

Ifølge Jens Myrup Pedersen, lektor ved Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet, er danskerne særligt sårbare, fordi vi blandt andet har baseret vores samfund på en høj grad af tillid.

- Generelt er vi som danskere et ret tillidsfuldt folkefærd, der stoler på hinanden, og som åbner døren for andre på vej ud, uden at tjekke om personen på vej ind har nøglekort.

- Det afspejler sig i, hvordan vi opfører os online, siger han.

Microsoft oplyser, at den forsøger selv at stoppe en del af svindlen. Det sker, ved at firmaet opsamler data fra 1,2 milliarder enheder, og er der en advarsel fra én enhed, sender Microsoft besked til andre om, at der kan være tale om spam.

Men for at stoppe it-kriminalitet er det vigtigt, at forbrugerne er skeptiske, når de kontaktes af ukendte personer, mener Andreas Aksglæde Stahl.

Han gør opmærksom på, at Microsoft ikke kontakter forbrugerne, med mindre firmaet er blevet bedt om det af forbrugeren selv.

- Man skal altid holde øje med, hvem der skriver. Er det en mistænkelig mail eller et mistænkeligt link, skal man ikke åbne det. Så ringer der pludselig en medarbejder fra Microsoft og spørger om ting, uden man havde forventet det, er det i sig selv mistænkeligt.

Microsoft får hver måned 11.000 henvendelser fra ofre for svindel verden over. Over en tredjedel af svindelnumrene er fupopkald.

Undersøgelsen, der ifølge Microsoft er repræsentativ, er foretaget i 16 lande med 1000 respondenter per land

Mest Læste

Annonce