Fagfolk advarer mod skolers trivselstest

Ledelse

06/04/2015 21:29

Nick Allentoft

Som led i den nye folkeskolereform skal danske skoleelevers trivsel undersøges med den største test nogensinde. Men værdien er ifølge fagfolk meget begrænset.

Alle skoleelevers trivsel er netop blevet undersøgt i en historisk stor måling, hvis resultater offentliggøres om kort tid.

Næsten en halv million skolelever fra børnehaveklassen til og med 9. klasse har dermed som led i skolereformen for første gang nogensinde alle svaret på spørgsmål såsom: "Er du bange for at blive til grin i skolen?" og "Hvis der er larm i klassen, kan lærerne hurtigt få skabt ro?"

Tanken er, at de enkelte skoler skal bruge svarene til at arbejde med elevernes trivsel for eksempel ved en opfølgende indsats i de enkelte klasser.

Men allerede nu advarer både lærerforeningen, skolelederne og andre fagfolk mod at tage resultaterne alt for alvorligt og drage drastiske konklusioner af undersøgelsen.

- Alt skal jo vejes og måles og sættes i tabeller i dag i folkeskolen. Men man skal passe på med ikke at lægge for meget vægt på det meget korte øjebliksbillede, som der er tale om med den her type undersøgelse. En enkelt handling en enkelt dag kan være afgørende for, hvor elevens kryds sættes, siger formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.

Skoler og kommuner får her i løbet af april adgang til resultaterne, som efterfølgende offentliggøres i maj.

Men Bondo er bekymret for modtagelsen af resultaterne og en måling, der i hans optik kan skade mere, end den gavner:

- Jeg frygter en masse opmærksomhed omkring en ret primitiv undersøgelse, som den slet ikke kan bære. 

- De nationale test blev også i starten lanceret som et pædagogisk redskab til lærerne. Siden er de blevet et kontrolinstrument, som afgør, om vi har en god skole eller ej. Vi risikerer det samme med den her trivselsmåling og en jagt på det ene hår i suppen frem for alt det, der går godt, siger han. 

Formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, er meget enig i, at der er tale om en øjebliksmåling, som man ikke må overfortolke.

- Den kan primært bruges på den enkelte skole til at justere nogle ting. Men overordnet kræves der opfølgninger de kommende år, før man kan se en udvikling, siger han.

Ifølge en ny undersøgelse fra Psykiatriforeningen mener hver tredje forælder, at skolerne gør for lidt for at sikre trivslen blandt eleverne. Alligevel advarer foreningen mod at mistolke trivselstesten.

- Skal det give mening at teste elevernes trivsel i folkeskolen, skal skolerne have en plan for det opfølgende arbejde. Og de skal have ressourcer og kompetencerne til at gennemføre trivselsfremmende aktiviteter. Både på klassebasis og især i forhold til de elever, som har brug for ekstra opmærksomhed og støtte, siger chefpsykolog i Psykiatrifonden, Michael Danielsen.

Psykiatrifonden har gennem mere end ti år undervist elever og lærere på grundskoler i hele landet i psykisk sundhed og trivsel.

- Vi ved derfra, at arbejdet for bedre trivsel tit har svære vilkår. Men mistrivsel, der ikke håndteres, går ikke bare ud over den enkelte elev men ifølge skolerne selv har det konsekvenser for hele klassen i form af et dårligere fagligt udbytte, siger Michael Danielsen.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce