Formand: Arbejder på flere læger til akuttelefon 1813

Ledelse

01/04/2014 20:25

Nick Allentoft

Flere læger skal sidde ved akuttelefonen, efter at Sundhedsstyrelsen har været ude med en løftet pegefinger.

Hos Region Hovedstaden bliver manglerne med den omstridte akuttelefon 1813 taget alvorligt, efter at Sundhedsstyrelsen i et notat har påpeget alvorlige fejl i sidste uge.

Alt om 1813

Det forklarer regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) til Ritzau, efter at hun tirsdag har været til møde med regionens forretningsudvalg.

- Vi er selvfølgelig ikke tilfredse, før vores meget ambitiøse mål er nået, siger Sophie Hæstorp Andersen.

- Vi arbejder videre med at løse de ting, som Sundhedsstyrelsen har påpeget, vi skal have rettet op på.

I notatet fra Sundhedsstyrelsen fremgår det, at personalet på 1813-centralen ikke har opdaget alvorlige tilstande som meningitis og graviditet uden for livmoren efter opkald fra patienterne.

Af notatet, som har undersøgt 97 utilsigtede hændelser i løbet af februar, lyder det, at fejlene skyldes dårlige råd om brug af medicin, og at personalet ikke har været gode nok til at interviewe de borgere, der ringer efter hjælp.

- Vi har tidligere ansat flere sygeplejersker til akuttelefonen, som vi stadig er ved at køre ind, og vi ansætter også løbende flere læger, fordi nogen af dem kun har ønsket at have få vagter, siger formanden. 

- Så vi arbejder stadig på at få tilknyttet endnu flere læger, og derfor er det også vigtigt, at vi arbejder videre med dialogen med de Praktiserende Lægers Organisation, så vi også kan få flere ind med baggrund i almen praksis, uddyber hun.

Opfattelsen hos Sophie Hæstorp Andersen er, at Sundhedsstyrelsen i det store billede mener, at det går fint med sygeplejersker i front, men at der er enkelte kritikpunkter, som der skal rettes op på. 

- Og dem tager vi selvfølgelig alvorligt, siger formanden og kommer med et eksempel: 

- Et af kritikpunkterne er, at vores personale ikke er gode nok til at følge de instrukser, der ligger, når de skal tage stilling til at hjælpe borgerne i telefonrøret. 

- Sundhedsstyrelsen mener, at sygeplejerskerne ikke i alle tilfælde er helt klar på, hvornår de må afvige fra vores eget edb-system eller selv træffe en faglig beslutning, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Derudover nævner formanden, at der fortsat er bred politisk opbakning til akuttelefonen, og til at der arbejdes videre med at nå de politiske målsætninger, der blandt andet drejer sig om at få ventetiderne længere ned.

Region Hovedstaden har en målsætning om, at borgerne i ni ud af 10 tilfælde kan komme igennem til 1813 inden for tre minutter.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce