Transportminister Magnus Heunicke (S) kalder det "en helt fundamentalt vigtig sejr for Danmark", at EU-Kommissionen har afgjort, at de såkaldte statsgarantier, som Danmark og Sverige har givet til selskabet bag Øresundsforbindelsen, er lovlige.
For det er ud fra samme model, at Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland skal finansieres.
- Femern Bælt-forbindelsen vil også blive finansieret på grundlag af statsgarantimodellen. Jeg er derfor glad for afgørelsen og ser frem til dialogen med kommissionen om Femern Bælt-projektet, siger han i en pressemeddelelse.
Transportministerens udmelding kommer, efter at EU-Kommissionen har afvist en klage fra rederiet Scandlines Øresund, der er ejet af Stena Line og Scandlines.
Rederiet mener, at statsstøtten er med til at forvride konkurrencen, men det har EU-Kommissionen altså nu underkendt.
Klagen blev indgivet i 2013 og gik dels på dansk og svensk statsstøtte til selve byggeriet af broen og driften, dels på en række forskellige danske skattefordele.
Kommissionen er nået frem til, at der faktisk var tale om statsstøtte, da støtten "gav en selektiv fordel til forbindelsen", men at tiltagene var nødvendige for, at projektet kunne blive gennemført.
En anden del af klagen gik på statsstøtte til byggeriet af adgangsveje og jernbaneforbindelser på begge sider af Øresund, men her er kommissionen nået frem til, at der ikke var tale om statsstøtte, sådan som EU's regler definerer den slags.
- Scandlines og den private kapitalfond, der ejer Scandlines, har kastet om sig med beskyldninger mod vores danske statsgarantimodel, men disse anklager er nu faldet til jorden som en våd karklud, siger Heunicke.
Scandlines Øresund har tænkt sig at føre sagen videre ved EU-Domstolen.
Øresundsbroen blev bygget i årene 1995-2000. Broen blev indviet for 14 år siden, og den samlede pris for hele forbindelsen beløb sig til omkring 30 milliarder kroner