Kvinder vil gerne forfremmes, men bliver ofte overset. Og det paradoksale er, at det blandt andet skyldes, at virksomhederne oplever de samme kvinder som værende uinteresserede i lederstillinger.
Det er en af konklusionerne fra den undersøgelse af kvindelige ledere, som konsulentfirmaet Boston Consulting Group har foretaget i samarbejde med Berlingske.
Undersøgelsen bygger på rundspørger og interviews med personaledirektører fra 30 af Danmarks største virksomheder og spørgeskemaer, som 500 kvindelige ledere har udfyldt.
Og mens 57 procent af kvinderne gerne vil avancere, oplever 60 procent af virksomhederne det modsatte, enten på grund af manglende ambitioner eller hensyn til familielivet.
Boston Consulting Groups administrerende direktør, Mai-Britt Poulsen, mener, at Danmark halter efter blandt andet de øvrige nordiske lande i tilgangen til kvindelige ledere.
- Vi har rykket meget, meget lidt på det her felt. Mange af de danske ledelser har stadig ikke købt ind til det her.
- Vi har ikke forstået, hvad det egentlig er, vi skal igennem, før diversitet bliver en integreret del af virksomheden, siger hun til Berlingske.
Men ifølge Mai-Britt Poulsen ligger skylden ikke alene hos topledelsen. Kvinderne kan også blive bedre til at melde deres ambitioner ud i stedet for bare at håbe på at blive lagt mærke til.
Kun 27 procent af danske lederstillinger er besat af kvinder. I Norge er det tilsvarende tal 33 procent, og i Sverige er det 35 procent.
/ritzau/