yske Medier, Fynske Medier og Syddanske Medier slår sig sammen i et stort fælles selskab med samlet 1325 medarbejdere.

Medier går sammen i kæmpe fusion

Infrastruktur

12/09/2014 11:06

Nick Allentoft

Ny mediefusion bliver landets næststørste bladkoncern efter JP/Politikens Hus.

yske Medier, Fynske Medier og Syddanske Medier slår sig sammen i et stort fælles selskab med samlet 1325 medarbejdere.

Det oplyser Fynske Medier i en pressemeddelelse.

Den nye virksomhed får navnet Jysk Fynske Medier og bliver den næststørste bladkoncern herhjemme efter JP/Politikens Hus.

Samarbejdet omfatter blandt andet dagbladene JydskeVestkysten, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, Vejle Amts Folkeblad, Horsens Folkeblad og Fredericia Dagblad.

De tre medieselskaber får slagkraft til at opfylde den nye virksomheds væsentligste mission: at styrke og udvikle lokale og regionale medier i de tre moderselskabers udgivelsesområder på Fyn, i Østjylland og i Syd- og Sønderjylland, hedder det i pressemeddelelsen.

De tre selskabers bestyrelser indskyder alle aktiver i Jysk Fynske Medier.

Det gælder dog ikke udgiver-rettighederne til dagblade og ugeaviser, som bliver i moderselskaberne.

Det samme gør i første omgang de redaktionelle medarbejdere. Den redaktionelle linje for de enkelte dagblade fastlægges fortsat af suveræne chefredaktører med reference til moderselskabernes bestyrelser.

Jysk Fynske Mediers vision er at skabe en stærk mediekoncern, som har styrke til ikke bare at fastholde, men også at udvikle de lokale mediers afgørende rolle for demokrati og sammenhængskraft i lokalområderne.

Tanken er, blandt andet, at undersøge mulighederne for at løfte kvaliteten i journalistikken på "en stribe redaktionelle områder", som ikke er lokale.

Omsætningen i det første år ventes at blive 1,6 milliarder kroner. Det samlede oplag bliver 135.000, hedder det i pressemeddelelsen.

 

FAKTA: Seks dagblade går sammen i Jysk Fynske Medier

Jyske Medier, Fynske Medier og Syddanske Medier slår sig sammen i et stort fælles selskab med samlet 1325 medarbejdere. Den nye virksomhed får navnet Jysk Fynske Medier og bliver den næststørste bladkoncern herhjemme efter JP/Politikens Hus.

Omsætningen i det første år ventes at blive 1,6 milliarder kroner. Det samlede dagbladsoplag bliver 135.000.

Direktionen får base i Vejle og består af administrerende direktør Jesper Rosener, viceadministrerende direktør Alex Pedersen, økonomidirektør Peter Ringtved og koordinerende chefredaktør Per Westergård.

Jysk Fynske Medier tæller seks dagblade: 

* JydskeVestkysten (49.699)

* Fyens Stiftstidende (47.691)

* Fyns Amts Avis (12.327)

* Vejle Amts Folkeblad (10.966)

* Horsens Folkeblad (10.706) 

* Fredericia Dagblad (3344)

De seks dagblades samlede læsertal på hverdage i 1. halvår 2014: 404.000.

Ugeaviser: 46 titler med et samlet oplag på mere end 1,1 mio.

Lokalradioer: Radio VLR, Radio Klubben, Radio S-FM og skala.fm med flere end 700.000 ugentlige lyttere.

Digitale medier: fyens.dk, mitfyn.dk, jv.dk, vafo.dk, hsfo.dk, frdb.dk og en række kommercielle sites.

Brugertal på redaktionelle sites i juli 2014: 418.473. Sidevisninger: 21,7 millioner.

Distributionsselskaber: Fyns Distribution, Jyske Mediers Distribution, Tryksagsomdelingen Fyn (50 procent) og Dansk Avis Omdeling (50 procent).

I øvrigt: Flere grafiske virksomheder, trykkeri, bogtrykkeri, vejvisere og datterselskaber blandt andet inden for produktion af software og applikationer til mobiltelefoner. 

Hertil ejerandele i blandet andet gul&gratis.dk (50 procent), Ugeavisen Esbjerg (50 procent) og Billund Ugeavis (50 procent).

Kilde Fynske Medier.

/ritzau/

 

Mest Læste

Annonce