Professor i pædagogik: Lavt timetal er rystende

Politik

26/01/2015 18:11

Suleman Haider

Pædagogstuderende klædes ikke nok på til arbejdslivet ved kun halvanden times skole om dagen, mener professor.

Det er under al kritik, at studerende på nogle af landets pædagoguddannelser kun tilbydes omkring otte timers undervisning om ugen. Det mener professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Per Schultz Jørgensen.

Søndag skrev Fyens Stiftstidende, at fynske pædagogstuderende ikke er tilfreds med det antal af undervisningstimer, som skolen udbyder.

En af de studerende oplyser til avisen, at hun blot har 7,5 times undervisning om ugen. Det tal ryster Per Schultz Jørgensen.

- For mig er det rystende, at pædagogstuderende kun har, hvad der svarer til cirka halvanden undervisningstime om dagen.

- Hvis man forudsætter, at det er unge studerende, der både skal have en viden og nogle kompetencer, plus at de skal gennemgå en dannelsesproces i forhold til det job, de skal ud i, så er det et tilbud, der slet ikke rækker, siger Per Schultz Jørgensen.

En undersøgelse fra 2011 lavet af Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS), som har undersøgt timetallet på landets pædagoguddannelser, viser, at studerende i gennemsnit har 11 lektioner om ugen. Det svarer til otte en halv times undervisning.

Hos PLS er man frustreret over udviklingen. Det fortæller Nanna Vieland Christensen, faglig sekretær hos PLS.

- Undersøgelsen fra fire år siden viser, at antallet af lektioner er for lavt, og ud fra samtaler med de studerende går det kun den forkerte vej.

- Vi er landets største videregående uddannelse med landets laveste takst per studerende. Siden 2008 er der sparet 1000 kroner per studerende, og vi føler lidt, at politikerne ikke lytter til os, siger Ninna Vieland Christensen.

 

Mest Læste

Annonce