Regeringens plan om at flytte knap 4000 statslige arbejdspladser fra hovedstaden betyder varige ekstraudgifter i et ukendt omfang. Det skyldes yderligere administration, nye ledelseslag, dyrere husleje og andet, skriver Politiken.
Regeringen har skønnet, at flytteplanen koster 944 millioner kroner. Men det beløb gælder kun engangsudgifterne til for eksempel flytning og fratrædelsesgodtgørelser. Hertil kommer de varige ekstraudgifter, og de er endnu ikke opgjort samlet.
Udflytning af statslige arbejdspladser
Vi har samlet alle historier om udflytningsplanerne.
Læs meget mere her
De fleste oplysninger om udgifter til flytteplanen er mørkelagt med henvisning til offentlighedsloven. Men Politiken har fået udleveret regnskaber fra to udflytningsberørte styrelser, som viser, at ekstraregningen vil løbe op i flere hundrede millioner.
NaturErhvervstyrelsen skal flytte 390 medarbejdere fra København til Sønderjylland og regner med 81 millioner kroner i ekstra omkostninger fra 2016 til 2019 og herefter 30 millioner ekstra hvert år fremover.
Styrelsen er som led i flytteplanen blevet splittet i to enheder og har derfor ekstraudgifter til mere administration, nye driftsomkostninger, nye ledelseslag, ekstra husleje og meget andet.
Naturstyrelsen forventer at bruge 57 millioner kroner i ekstra omkostninger fra 2016 til 2019 og herefter 20 millioner hvert år fremover.
- Nu skal vi have dobbeltfunktioner på en del områder. Begge styrelser skal lave finanslovsforslag, og begge styrelser skal have samarbejdsudvalg. Der er nogle ting, vi simpelthen skal gøre to gange, siger David Fjord Nielsen, vicedirektør i Naturstyrelsen, til Politiken.
NaturErhvervstyrelsen og Naturstyrelsen forventer i alt ekstraudgifter på 277 millioner kroner frem mod 2021. Med samlet 463 udflyttede arbejdspladser udgør de to styrelser omkring 12 procent af regeringens flytteplan.
/ritzau/