Udenlandske chauffører bringer posten ud

Infrastruktur

09/6/14 8:01

Nick Allentoft

Både Post Danmark og SAS er blevet snuppet i at bruge billige østeuropæiske chauffører frem for danske. Regeringen vil sikre danske overenskomstvilkår.

Store statsejede selskaber som Post Danmark og SAS Cargo er med til at underbyde danske chauffører ved at hyre billige østeuropæiske chauffører.

Det har TV2 Nyhederne afdækket de seneste dage, og det får nu flere ministre til at love handling over for løndumping og den såkaldte cabotagekørsel, hvor udenlandske lastbiler kører i Danmark.

Både Post Danmark og SAS Cargo bruger således transportselskabet Kim Johansen, som ifølge TV2 benytter sig af udenlandske chauffører, der ikke er aflønnet efter danske vilkår. Og det får hård kritik med på vejen fra fagforbundet 3F.

- Det er dybt bekymrende, når også staten bruger de her underleverandører, selvom jeg ikke går ud fra, at regeringen sidder og deltager i den praktiske dagligdag. Men når det nu bliver synligt for regeringen, går jeg sandelig ud fra, at de griber ind, siger formanden for 3F's Transportgruppe, Jan Villadsen.

Han mener, at det ligefrem er ulovligt og i strid med godstransportloven, når SAS Cargo har udenlandske chauffører kørende i danske lastbiler til en løn langt under de gældende overenskomster.

TV2's afsløringer har fået både finansminister Bjarne Corydon (S), som har ansvaret for den danske ejerandel i SAS, og transportminister Magnus Heunicke (S), der er politisk ansvarlig for Post Danmark, på banen.

Magnus Heunicke kræver, at Post Danmark stopper med at bruge østeuropæisk arbejdskraft gennem underleverandører, mens Bjarne Corydon i første omgang vil forlange en redegørelse fra SAS.

- Det vil jeg gøre med det udgangspunkt, at det naturlige må være, at i Danmark foregår arbejdet på danske overenskomstvilkår, siger Corydon i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Finansministeren skal dog ikke forvente, at SAS vil ændre noget som helst. 

Pressechef i SAS Trine Kromann-Mikkelsen afviser, at der er noget ulovligt ved SAS Cargos brug af firmaet Kim Johansen, som benytter sig af udenlandske chauffører. Derfor er der heller ikke brug for at lave noget om.

- Så længe han holder sig inden for lovens rammer og leverer den type løsning, som vi har brug for, er han en underleverandør, vi bruger, siger hun og peger på, at flyselskabet er i en konkurrencesituation, hvor konkurrenterne også benytter sig af "internationale transportfirmaer". 

- Vi ville gerne levere en forretning, som betaler høje lønninger, sikrer danske arbejdspladser, og at alt er godt, men når vilkårene er, som de er, er vi nødt til at spille efter reglerne, ellers kan vi ikke drive dansk luftfart, siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Corydon om mulig løndumping: SAS skal give forklaring

Som medejer af SAS har Danmark ret til at få mere information om brugen af billige, udenlandske chauffører, som kører fragt for SAS Cargo i stedet for danskere.

Det er meldingen fra finansminister Bjarne Corydon (S), efter at det er kommet frem, at østeuropæere sidder bag rettet i lastbiler, der kører fra Københavns Lufthavn ud i verden.

- Jeg vil bede SAS redegøre for, hvad de nærmere detaljer er i det her, siger han i en skriftlig kommentar til Ritzau og tilføjer:

- Vi ejer som danskere 14,3 procent af aktierne i SAS. Det er en mindre del, men nok til at vi nu kan bede SAS redegøre for det her. Og det vil jeg gøre med det udgangspunkt, at det naturlige må være, at i Danmark foregår arbejdet på danske overenskomstvilkår.

Ifølge professor og arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen, Aalborg Universitet, kan politikerne på Christiansborg komme problemet til livs ved at lovgive om det eller indføre kædeansvar, hvor virksomheden bliver forpligtet til at overholde overenskomster i alle værdikædens led.

Spørgsmålet om kædeansvar hører ifølge Bjarne Corydons presserådgiver under Beskæftigelsesministeriet, men Corydon understreger i sin skriftlige kommentar, at regeringen har gjort en hel del for at bekæmpe social dumping generelt.

- Vi skal have et klart princip om, at når det foregår i Danmark skal det ske på danske vilkår, siger ministeren.

- De sidste to-tre år har vi strammet betydeligt op, når det gælder bekæmpelsen af social dumping. Vi har meget mere kontrol med det og strenge sanktioner. Det er en dagsorden, som vi har haft med, når vi hvert år forhandler finansloven, tilføjer Corydon.

Både SAS Cargo og Post Danmark benytter sig af de udenlandske chauffører, men det er særligt SAS, der er på kant med loven, for i loven om godstransport, som SAS Cargo er omfattet af, står det udtrykkeligt, at virksomhederne skal overholde danske overenskomster, påpeger Flemming Ibsen.

Ifølge Ibsen har østeuropæiske chauffører taget arbejde fra 7000-8000 danskere, og arbejdsmarkedsforskeren betegner det som et "temmelig stort problem".

/ritzau/

 

Annonce