”Vi oplever desværre jævnligt, at borgere, der modtager sygedagpenge, bliver frustrerede. Nogle gange bunder det i frustrationer over at være syg, men det kan fx også bunde i utryghed undervejs i sygedagpengeforløbet. Her kan vi blive bedre til at skabe et mere klart, gennemskueligt og trygt sygedagpengeforløb for den enkelte borger, og der bliver rapportens anbefalinger et vigtigt redskab for os,” siger Steinar Eggen Kristensen.

Borgere på sygedagpenge skal have bedre service

COWI peger i en analyse af Randers Kommunes sygedagpengeafdeling på en række forslag til forbedringer af sagsbehandlingen. Analysen bliver nu et vigtigt redskab for sygedagpengeafdelingen til at forbedre servicen og optimere sagsbehandlingen

”COWI har i tæt samarbejde med sygedagpengeafdelingen lavet en meget grundig rapport med en række interessante forslag til forbedringer. Vi vil nu i første omgang lægge rapporten frem for og drøfte den med Økonomiudvalget, og herefter vil vi bruge anbefalingerne fremadrettet i vores arbejde med at forbedre den service, vi tilbyder borgere, der modtager sygedagpenge,” siger Steinar Eggen Kristensen, direktør for Social og Arbejdsmarked i Randers Kommune.

Den sociale modstandsbevægelse

Velfærdsmodellen er under forandring. Staten bliver styrket og samfundet klemt. Det har fået flere og flere til at samle sig i protest. Vi kalder det den sociale modstandsbevægelse, som mobiliserer mennesker i protest mod konkurrencestatsreformer og i kamp for at bevare og styrke samfundet. De drømmer om velfærdssamfundet. 

Læs mere her

Bedre sagsbehandlinger

COWIs rapport anbefaler, at sygedagpengeafdelingen implementerer 8 såkaldte designspor. Sporene handler blandt andet om ændringer i forhold til organisering, arbejdsgange, kompetenceudvikling og kontakt til borgerne. Fælles for samtlige spor er, at ændringerne skal optimere sagsbehandlingen og give borgere på sygedagpenge en bedre serviceoplevelse.

”Vi oplever desværre jævnligt, at borgere, der modtager sygedagpenge, bliver frustrerede. Nogle gange bunder det i frustrationer over at være syg, men det kan fx også bunde i utryghed undervejs i sygedagpengeforløbet. Her kan vi blive bedre til at skabe et mere klart, gennemskueligt og trygt sygedagpengeforløb for den enkelte borger, og der bliver rapportens anbefalinger et vigtigt redskab for os,” siger Steinar Eggen Kristensen.

 

Sygedagpengeafdelingen har selv peget på løsninger

Baggrunden for COWIs rapport er, at Byrådet i marts 2014 besluttede, at der skulle laves en ekstern analyse af sygedagpengeafdelings sagsgange, faglige metoder og sagsbehandlingsressourcer. Byrådet ønskede, at der blev set på, hvordan afdelingen fremadrettet kan blive bedre og sikre bedst mulig borgerservice.

”Sygedagpengeafdelingen løser en stor og væsentlig opgave i Randers Kommune. Vi har en forpligtelse til konstant at gøre det bedre for borgerne og medarbejderne i området. Derfor satte vi arbejdet i gang. Sygedagpengeområdet er meget lovreguleret og der kommer hele tiden nye ændringer. Det betyder også, at det nogle gange kan være en god ide at kaste alt op i luften og se, om man kan gøre nogle ting smartere og bedre. Jeg ved, at sygedagpengeafdelingen er gået konstruktivt til den her opgave og selv har peget på mange af de løsninger, som står i rapporten. Og nu ser jeg frem til at sætte mig grundigt ind i rapporten og drøfte den i Økonomiudvalget,” siger Claus Omann Jensen, der er borgmester i Randers Kommune.

COWI vil sammen med Jobcenter Randers drøfte rapporten og dens anbefalinger på mødet i Økonomiudvalget mandag den 25. august.

 
Emneord: Sygedagpenge, Borgerservice, Socialkrisen, Socialkrise, Sagsbehandling, Analyse, Sygedagpengeafdeling, Randers Kommune
Randers Kommune på DenOffentlige.dk Randers Kommune
Aktivitet: Artikler: 146 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 22.10.14 Lisbeth Pedersen
    Borgere på sygedagpenge skal have bedre service

    Ja det KAN kun blive bedre. Det er helt umuligt at gøre det ringere. Jeg har været med som bisidder hvor sagsbehandleren var en gammel kollega fra min tid som håndværker. hun fortalte hun ikke var socialrådgiver. Med stolthed i stemmen fortalte hun at hun var autodidakt. og SELV havde fundet ud af lovene.

    jeg kan fortælle om en sag i Randers hvor en ung bliver forbudt ja jeg skriver faktisk FORBUDT at søge ind på en videregående uddannelse. Da jeg trådte i karakter og fortalte den unge at det slet ikke var noget sagsbehandleren kunne bestemme, trak denne en stak papir og og afslørede at de havde haft en møde hvor de havde afgjort at de ikke kunne anbefale en videregående uddannelse, på trods af skyhøje karakter i folkeskolen.
    senere forsøgte hun at bilde min klient ind at man kunne komme til at betale SU tilbage hvis ikke mn gennemførte. Jeg protesterede KRAFTIGT og forklarede min klient at det ikke var rigtigt og at det kun var SU lån man kunne komme til at betale tilbage.
    Jeg var RYSTET over den manglende faglighed. Jeg tvivler ikke på, at sagsbehandleren selv troede hun havde ret. og hun mente jeg var galt på den.

    Min klient som led af depressioner gik totalt ned med flaget ved udsigten til de dystre fremtidsudsigter og fik frataget håbet sit drømmeuddannelse. senere på aftenen måtte jeg hjælpe vedkommende i kontakt med den psykiatriske skadestue. og for at det ikke skulle være løgn, måtte det selvmords truede unge menneske selv tage den lange tur sidst på aftenen til Aarhus for at få hjælp. Pengene måtte hun så låne af mig for som ung psykisk syg på kontanthjælp hr du ikke penge til sådan en luksus.

    da jeg senere forholdt sagsbehandleren de dystre kendsgerninger blev hun meget fornærmet over informationen fordi hun nu fik ødelagt hendes dag.
    få dage fik vedkommende beskeden at man havde trukket i kontanthjælpen fordi et møde blev misset under indlæggelsen.

    jeg tror desværre det kun er toppen af isbjerget man ser i disse sager. Og jeg synes Randers er rigtig ofte nævnt som et dårligt eksempel

  • 22.10.14 conny guldhammer
    Undersøgelse lavet under forkerte forudsætninger

    Undersøgelsen skulle have været lavet sådan at borgerne er anonyme, og at dem der skulle undersøge sagerne skulle lave et interview hos borgeren - altså kommet ud til borgeren (det er jo ikke for sjov skyld borgeren er syg, og mange gange kørt så trætte af jobcenteret at de ikke orker at komme på jobcenteret for at deltage i en undersøgelse - eller kunne man ringe til borgeren). Det er simpelthen for lavt! At man ikke anerkender at borgeren er syg! Og ikke mindst SÅ kørt træt af den behandling man får på det jobcenter. Det er en ommer!

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også