Netværk skal hjælpe flere vækstiværksættere på vej

Iværksættere spiller en vigtig rolle for dynamikken i den danske økonomi. Det gør ikke mindst vækstiværksættere, som hurtigt skaber nye arbejdspladser og høj omsætning. MindLab har derfor besøgt en række af landets dygtigste iværksættere for at blive klogere på, hvordan initiativer skal skrues sammen, så flere potentielle vækstiværksættere kan blive hjulpet på vej.

"Hvis jeg skal kunne tage en rådgiver seriøst, skal han vide, altså virkelig vide, hvad det vil sige at være iværksætter, og så dur det ikke, at det er en timeansat, som arbejder 8-16 med madpakke. Det er jo ikke teoretisk viden, jeg har brug for, men én, der kan give nogle staldtips, fordi han selv har prøvet det"

Potentiel vækstiværksætter

Når virksomheden intenst udvikler sig fra at være et to-mandsfirma med base i en kælder til at være en af landets mest driftige virksomheder med drømme om at indtage nye markeder på den anden side af Atlanten, er der hele tiden vigtige beslutninger, der skal træffes. Hvordan fragiver ledelsen ansvar uden at tabe følelse af at være herre i egen virksomhed? Hvad med en professionel bestyrelse, hvordan skal den sammensættes? Hvordan skal en forretningsplan skrues sammen, så den sælger i USA?

Når vækstiværksætterne selv skal pege på, hvem de tror kan hjælpe dem til at træffe de vanskelige beslutninger, er det helt afgørende, at personen på den anden side af bordet selv har praktisk erfaring med iværksætteri og forstår deres drive. Derfor arbejder Erhvervs- og Byggestyrelsen og Økonomi- og Erhvervsministeriet i øjeblikket på initiativer, som har til formål at parre de rigtig dygtige vækstiværksættere med dem, der har potentialet til at blive det.

MindLab talte med
• Otte vækstiværksættere
• Tre potentielle vækstiværksættere
• Forskere og rådgivere, som arbejder med innovation og iværksætteri

Vigtigste resultater
• I samarbejde med projektgruppen blev der identificeret seks udviklingsspor.
• Et omfattende idékatalog, hvoraf otte ideer blev udvalgt til mere detaljere test.
• En prototype på et vækstivæksætter-netværk.

Sådan gjorde MindLab
MindLab besøgte sammen med Erhvervs- og Byggestyrelsen og Økonomi- og Erhvervsministeriet seks vækstiværksættere og bad dem om at fortælle om deres vækstrejse. Hvornår var det svært? Hvem hjalp iværksætterne på vej, når det nu ikke er det offentlige? Hvilken rolle spiller eksempelvis professionelt netværk, familie og venner?
 

Virksomhederne skulle tænke flere år tilbage, da deres vækstrejse skulle kortlægges. For at hjælpe deres hukommelse på vej fik de dagligt et spørgsmål på mobiltelefonen, som hjalp iværksætterne med at indfange de personer, ting eller situationer, som gjorde det lettere for dem at være iværksættere.

Særligt to elementer i projektet var medvirkende til at skabe konkrete initiativer, som er målrettet de dygtigste iværksættere: Personas, som er rigt beskrevne arketypiske vækstiværksættere, og vækstrejser, hvor de enkelte elementer i virksomhedernes rejse fra spæd virksomhed til succesfuld forretning er afdækket.

De vigtigste indsigter fra felten er blevet omsat til konkrete bud på initiativer til iværksætterne, som blev testet med iværksætterne. Her skulle iværksætterne ikke blot komme med deres umiddelbare bud på, om det ville være udbytterigt at møde andre iværksættere. De skulle til gengæld forholde sig meget konkret til anvendeligheden af de enkelte elementer i kommende initiativer. Og her blev det eksempelvis klart, at det offentlige skal styre forløbet mindst muligt og lade iværksætterne selv skabe arrangementer, der emmer af drive og iværksætterånd.

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer