Randers blev årets Cykelkommune

På trods af mange bakker, der giver sved på panden og ømme benmuskler, er det på få år lykkedes Randers Kommune at få mange borgere til at vælge cyklen frem for bilen. Derfor har Randers Kommune modtaget prisen som årets Cykelkommune ved en to dages cykelkonference i Svendborg den 22. maj.

”Randers ligger i et kuperet område – et af de steder på Danmarks-kortet hvor cykling ikke er mest oplagt. Alligevel har kommunen formået at gøre cykling til en del af den randrusianske selvforståelse. Det er sket ved at involvere borgere og virksomheder i cykelprojekter og ikke mindst via en forbilledlig kommunikation, hvor bl.a. 19 ambassadører gør cykelindsatsen levende. Andre kommuner kan roligt lade sig inspirere af Randers’ tilgang til cyklisme,” sagde Cyklistforbundets landsformand Claus S. Hansen, da han overrakte prisen.

Randers er gået nye utraditionelle veje for at få flere til at springe på cyklerne. Kommunen har udlånt elcykler, lavet spinningforløb med helsetjek til virksomheder og cykelture med skattejagt og historiefortællinger. Det var derfor en glad fungerende Randersborgmester, der modtog prisen:

”Jeg er meget stolt over den fornemme pris. Vi ved alle sammen, hvor svært det er at flytte folks transportvaner, men det er lykkedes over alt forventning i Randers. Her er borgerne forandringsvillige og er klar til at springe på cyklerne og få sved på panden op ad bakkerne til gavn for sundheden og miljøet,” takkede Steen Bundgaard, borgmester i Randers kommune

Randrusianerne er vilde med cyklen

De nyeste tal fra 2012 om folks transportvaner, som er lavet af DTU - Danmarks Tekniske Universitet - viser, at andelen af cyklister i Randers er steget med 45 procent. Stigningen ses både på de korte og lange ture, hvor borgerne har fravalgt bilen og er sprunget på cyklerne:

”Cykelregnskabet viser meget flotte tal. Det er et resultat af, at vi både har været i dialog med borgerne for at høre, hvad der kan motivere dem til at cykle mere, samtidig med at vi har sat en masse cykeltiltag og kampagner i gang,” fortæller projektleder for Randers Cykelby, Birgit Berggrein.

Udover udlån af elcykler til borgerne har Randers Kommune lavet nye cykelparkeringer og cykelstier og haft et tæt samarbejde med borgerne i Hornbæk og Dronningborg, der var med i pilotprojekter under Randers Cykelby i 2011 og 2012:

”Evalueringerne fra Hornbæk viser, at borgerne bliver ved med at cykle - også efter at bydelene ikke længere er pilotområder. Det beviser, at vores arbejde nytter, og derfor har vi søgt cykelpuljen om økonomiske midler til at gøre Randers Syd til pilotområde under Randers Cykelby i 2014,” siger Birgit Berggrein.

Fakta

Det er hovedbestyrelsen i Cyklistforbundet, der på baggrund af sit kendskab til kommunerne kårer Årets Cykelkommune. Som noget nyt i år har kommunerne kunnet gøre Cyklistforbundet opmærksomme på deres kvaliteter som cykelkommune.

I år fandt kåringen sted på en to dages national cykelkonference den 22. og 23. maj i Svendborg. Konferencen blev åbnet af transportminister Henrik Dam Kristensen. EU’s klimakommissær Connie Hedegaard deltog også, ligesom professor Niels Egelund var på programmet med et indlæg om, hvorfor børn bliver klogere af at cykle.

Se Randers Kommunes mange cykeltiltag på www.randerscykelby.dk

Undersøgelsen af borgernes transportvaner er lavet af DTU, der i et år har lavet telefoninterviews med cirka 1000 borgere i Randers Kommune.

Se Cykelregnskabet for Randers Kommune på www.randerscykelby.dk

Emneord: Randers Kommune, Infrastruktur, Cykelkommune
Randers Kommune på DenOffentlige.dk Randers Kommune
Aktivitet: Artikler: 146 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også