Vuggestuer og børnehaver går online

Forældre i Odense Kommune kan fra 25. september følge deres barns hverdag i vuggestuen eller børnehaven, når det passer dem bedst. Fremover vil al information og kommunikation om deres barn flytte fra sedler i garderober og på opslagstavler til den nye informationsportal 'mitBarn'.

Dermed får pædagogerne mere tid til det, de er bedst til – nemlig at understøtte børnenes udvikling og læring

Institutionschef Britta Carl glæder sig over, at pædagoger og forældre nu kan kommunikere mere hensigtsmæssigt. ”Mange års traditioner skal naturligvis ændres med overgangen til det nye digitale kommunikationssystem, og selvfølgelig kan kommunikationen mellem pædagog og forælder ikke udelukkende foregå i 'mitBarn', men rigtig meget kan og skal flyttes. Ambitionen er, at 'mitBarn' er fuldt ud implementeret i alle børnehuse i løbet af efteråret, og herefter vil være et naturligt redskab for alle at bruge i dagligdagen”, siger Britta Carl.

Formålet og gevinsten ved indførelsen af 'mitBarn' er blandt andet:

At kvalificere kommunikationen med den enkelte forælder. Alle forældre får nu personlig, digital og mobil adgang til børnenes dagligdag, når som helst og hvor som helst. Informationer kan eksempelvis hentes af forældrene på mobiltelefon, pc og ipad

At lette pædagogernes arbejde med at synliggøre formålet og den forventede effekt af de pædagogiske aktiviteter, som de tilrettelægger for børnene i dagligdagen.

At kvalificere kapacitetsstyringen (overblik over fravær, ferie, sygdom)

At skabe en nem kommunikationsplatform for videndeling og dialog på tværs af børnehusenes medarbejdere og fra ledelse til medarbejdere.

”I forbindelse med implementering af 'mitBarn' er alle forældre blevet informeret, og medarbejdere samt ledere fra alle børnehuse har været på kursus, så vi er alle sammen klar til at anvende systemet allerede fra første dag”, siger Jan Wagn Lindstrøm, institutionsleder i Fraugde og tilføjer ”Vi glæder os meget til at komme i gang,og vi kan allerede nu kan se, at vi med denne kommunikationsform, vil få mere tid til at tilrettelægge udviklende og inspirerende læringsmiljøer for børnene. Og det er jo det vigtigste og bedste ved arbejdet som pædagog”, afslutter han.

Fakta:

Forældre logger med deres NemID ind på mitBarn via: https://mitbarn.odense.dk

Fra dagtilbuddet får forældre blandt andet:

  • Samlet information og kommunikation om barnets hverdag i dagtilbuddet
  • Et overblik over pædagogiske aktiviteter, oplevelser og nyheder
  • Invitationer til eksempelvis forældremøder, afstemninger, spørgeskemaundersøgelser
  • Mulighed for at lave legeaftaler og kommunikere med andre forældre m.v.
  • Mulighed for at downloade og selv printe billeder og meget mere.
Odense Kommune på DenOffentlige.dk Odense Kommune
Aktivitet: Artikler: 126 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 11.12.12
    jamen det er super, at der er

    jamen det er super, at der er råd til et fint system når vi ikke længere har nogen udendørs legeredskaber til børnene. Ja udover en sandkasse og en gynge samt en jordvold juhu.
    mvh. en frustreret far

  • 28.11.12
    Et godt råd til "Mitbarn"

    Kære Odense Kommune
    Hvem har ansvaret for udvikling og implementering af dette tilbud? Jeg vil gerne fortælle dem følgende:

    Det er klart,at et projekt af den størrelse ikke søsættes uden problemer. Men som bruger (både på den ene og den anden side af MitBarn) er både app og site komplet værdiløst. Det værste er dog det åbenlyse ressourcespild.

    Brugervenligheden er ikke eksisterende og meget få features fungerer efter hensigten. Her to måneder efter start, sidder man tilbage med en følelse af, at vi som forældre spilder tiden. Men værst af alt, ser det også ud som om, pædagogerne er tvunget til at benytte et værktøj, der ikke virker. Jeg så hellere, at de brugte tiden fornuftigt og passede mit barn!

    Som sagt, al begyndelse er svær. Men man lancerer ikke sådan et tilbud før en detaljeret BETA test er gennemført. Tid og penge er mangelvarer - det ved kommunerne især. Derfor undrer det mig, at man tilbyder et ufærdigt produkt, som koster netop tid og penge at benytte (og gade vide hvad udviklingen har kostet!?).

    Idéen er super god - ingen tvivl om det. Men gode intentioner er desværre ikke altid ensbetydende med gode løsninger og kan i sidste ende være meget dyre i drift.

    Et godt råd: 1. Træk i nødbremsen. Erkend at det ikke gik, som I håbede. Det er ingen skam. Mit Barn er i denne form mere ødelæggende end gavnlig. 2. Lav BETA test blandt udvalgte pædagoger og forældre. 3. Lancer et nyt og bedre produkt.

    Håber I sender mig kontaktinfo til rette vedkommende eller som minimum sender beskeden videre til denne.

    Med venlig hilsen

    Carsten Pahlke
    (5270 Odense N)

  • 28.11.12
    Et godt råd til "Mitbarn"

    Jeg kan kontaktes på: [email protected]

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer