Du tror det er løgn: Konsulenter giver opskriften på det perfekte jobcenter

Velfærd

29/04/2019 07:16

Nick Allentoft

Analyseenhed i jysk kommune skriver rapport om borgerens møde med jobcenteret. Resultatet er en opsigtsvækkende guide til det perfekte jobcenter.

Godt gemt væk i pligtsludder er Fredericia igang med at reformere kommunens jobcenter.

”Vi har en vision om at skabe fremtidens jobcenter, der møder borgerne i øjenhøjde, og som tager udgangspunkt i lige netop deres situationen. Samtidig har vi fokus på at arbejde systematisk med læring og udvikling, nedbryde siloerne og i stedet arbejde sammen på tværs af organisatoriske skel,” lød det i en pressemeddelelse den 6. november sidste år fra Peder W. Tind, formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget i Fredericia Kommune.

Nyhedsbrev 2

100.000 mennesker læser med hver måned. Skal du være den næste? 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

Baggrunden for hans udtalelser var en vedtagelse om at omsætte anbefalinger fra kommunens analyseenhed, der en måneds tid forinden havde afleveret rapporten “Borgerens møde med Jobcentret på Sjællandsgade”. Den historie fortalte kommunen også i en pressemeddelelse den 6. oktober.

 

Mere end pligtsludder

I februar kom en ny pressemeddelelse fra kommunen med overskriften “Udvalg vil have kortere ventetid og færre sagsbehandlerskift”.

”Det er vigtigt, at borgerne får en god start, hvor der er tid til at få sat nogle gode mål og lægge en klar plan sammen. Det er borgerens jobønske, der skal være styrende for forløbet, og ikke interne regler for hvem der eksempelvis kan deltage i et bestemt tilbud,” lød det nu fra Søren Larsen, næstformand i kommunens Social- og Beskæftigelsesudvalg.

Han gik endnu videre.

“Vi skal også være mere tydelige i vores kommunikation og forventninger, og sikre at borgeren har et klart overblik over sit forløb. Vi har nogle rigtige gode erfaringer fra projektet ’Flere Skal Med’, som vi gerne vil udbrede til hele jobcenteret, så borgerne oplever at medarbejderne kender dem, og at de kan få hjælp når der er brug for det.”

Det er ambitiøse mål og flotte ord, der skal stå på noget meget konkret, hvis det skal blive virkelighed. Så hvad er det Fredericias politikere har gang i, kan man spørge.

Hvad er DenOffentlige for et medie?

Læs om, hvad der sker på DenOffentlige, og få ideer til, hvordan du kan være med.

Vi samler artikler om og fra DenOffentlige lige her.

Svaret gemmer sig i et arbejde, der udføres af kommunens analyseenhed, der blev etableret i foråret 2018 med reference til kommunaldirektøren. Enheden består af fire konsulenter og en ekstern leder, og opgaven lød at lave en række analyser, der “skal styrke tilliden til jobcenteret, skabe en klar retning for arbejdsmarkedsområdet, samt rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere.”

 

Arbejder kvalitativt

Analyseenheden skriver følgende om sit arbejde.

“I Analyseenheden benytter vi primært kvalitative metoder, som eksempelvis interview, observation, tekstanalyser, ol. Vi har til opgave at give konkrete anbefalinger til kvalitetsudvikling af jobcentret, og her er kvalitative metoder de mest anvendelige, da de belyser et analysetema i dybden.

Kvantitative metoder, som eksempelvis en spørgeskemaundersøgelse, kan være hjælpsomme til at give et overblik over et tema, eksempelvis hvor mange borgere, der har været tilfredse med deres seneste møde i jobcentret. Men de giver ikke nogen viden om, hvad der ligger bag, Altså hvad det specifikt var, at de var tilfredse eller utilfredse med deres seneste møde.

Her er vi nødt til at have kvalitative metoder på banen, så vi kan få specifik viden om, hvorvidt det var sagsbehandlerens måde at møde borgeren på, rammerne for samtale eller måske modtagelsen, der gjorde mødet godt eller mindre godt. Ligeledes kan kvalitative data give viden om, hvad der konkret kan gøres for at forbedre kvaliteten.”

Kong Christian den halve

Følg historien, der trækker centrale nedslagspunkter frem fra et 30 år langt sagsforløb. Det her er ikke en enkeltsag. Det er en afklædning af et system, som svigter dagligt.

Læs også folketingskandidat og fleksjobber Claus Janssons blog om forslag til et nyt beskæftigelsessystem. 

 

Kommunens analyseenhed er med andre ord gået ind i hverdagen for at forstå den virkelighed, som sagsbehandlere og borgere befinder sig i. Her har de fire konsulenter afdækket, hvad der virker og hvad der skal til for at skabe et velfungerende jobcenter.

Rapporten fra analyseenheden kan med fordel bruges af alle, der vil forstå, hvordan et jobcenter kan og bør fungere. Derfor har DenOffentlige efter aftale med analyseenheden i Fredericia valgt at fremlægge anbefalingerne, så de er let tilgængelige for alle kommuner og borgere i Danmark.

Læs faldgruper og anbefalinger for det perfekte jobcenter her.

 

Mest Læste

Annonce