Femern-forbindelsen udveksler erfaringer med Rønne Havn

Infrastruktur

24/10/2018 15:30

Jens Villemoes

Udbygningen af Rønne Havn har vakt interesse hos danmarkshistoriens største bygge-projekt

I forbindelse med byggeriet af den kommende Femern-tunnel skal der bl.a. opføres en helt ny arbejdshavn ved Rødbyhavn på Lolland.

Havnen skal modtage de flere millioner tons byggematerialer, der skal bruges til at opføre tunnelen, og til at udskibe de færdige beton-elementer på hver 70.000 tons, som tunnelen mellem Rødby og Puttgarden skal bygges med.

For at udveksle erfaringer om store havnebyggerier, har en delegation fra Femern A/S besøgt Rønne Havn.

Mediefællesskabet DenOffentlige

DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.

Du kan læse endnu mere om hvordan vi virker her.

"Udbygningen af Rønne Havn er af flere grunde et interessant projekt for os at studere. Det handler både om anlægsmetoder og om den store betydning god infrastruktur kan få for udviklingen og jobskabelsen i en region”, udtaler adm. direktør i Femern A/S, Claus F. Baunkjær.

Det er den danske entreprenør Per Aarsleff A/S, der har vundet kontrakten på udbygningen af Rønne Havn.

Samme selskab har også en stor rolle i byggeriet af den kommende Femern-tunnel, hvor entreprenøren er en del af det konsortium, der skal bygge selve tunnelen og de tilkørselsportaler, der leder trafikken ned i tunnelen.

Femern-projektet er godt på vej. I 2018 er de store offentlige høringer i Tyskland afsluttet, og fase 2 af anlægsforberedelserne er igangsat ved Rødbyhavn.

Mest Læste

Annonce