Femern-tunnelen trækker virksomheder til Lolland-Falster

Erhvervs-organisationen Business Lolland-Falster har stor succes med at trække virksomheder til Lolland-Falster, og Femern-tunnelen er det største trækplaster.

Lolland-Falster går en lys fremtid i møde, som smørhullet mellem tre metropoler, med infrastruktur i verdensklasse og et meget attraktivt erhvervsklima.

Det mener direktør for Business LF, Mikkel Wesselhoff, og for ham er det ikke bare visioner, men en udvikling, der allerede i dag kan måles. På resultat-tavlen i Maribo kan direktøren indtil videre tælle 700 arbejdspladser og 45 virksomheder, som Business LF med held har trukket til Lolland-Falster.

”Man kan sige, at vi har virkelig gode kort på hånden, når vi er ude og tale med virksomhederne. Lolland-Falster har rigtig meget at byde på, men Femern-forbindelsen er vores es”, siger Mikkel Wesselhoff.

dover byggeriet af Femern-tunnelen og den tilhørende opgradering af Ringsted-Femern banen, er der også en ny Storstrømsbro, en ny Madsnedssundbro og et nyt statsfængel på vej, og hos Business LF er det målet, at disse projekter skal skabe så mange lokale arbejdspladser som muligt.

Han vurderer, at de fleste nytilkomne virksomheder falder i én af to kategorier. Dem, der ønsker at deltage i de store byggeprojekter lokalt, og dem der placerer sig strategisk for at udnytte de nye forbindelser mod nord og syd.

”På den korte bane er det virksomheder, som kan se sig selv spille en rolle i forbindelse med byggerierne. Det så vi senest i foråret, hvor to tyske virksomheder inden for anlægsbranchen, besluttede sig for at etablere sig på Lolland. Andre har mere det langsigtede perspektiv for de muligheder, der opstår efter Femern-tunnelen står færdig", siger Mikkel Wesselhoff.

Han peger på, at fra en base på Lolland-Falster, vil der kun være to timers kørsel til Malmø / København og Hamborg, og en placering så tæt på store markeder er et stort aktiv.

”At kunne servicere to metropoler inden for to timers kørsel. Det er virkeligt et argument, der slår igennem særligt hos udenlandske virksomheder fra Norge, Tyskland og Sverige, der typisk opererer over meget større afstande, end vi gør herhjemme”, siger Mikkel Wesselhoff.

Dermed vil området være et oplagt springbræt for f.eks. tyske virksomheder, der vil tættere på det Skandinaviske marked – eller omvendt.

os Business LF står man klar med hjælp og et stort netværk til tilflytterne for at sikre, at virksomhederne kommer godt fra start. Business LF samarbejder blandt andet med væksthusene, Copenhagen Capacity, Femern Belt Development og arbejdsmarkedsorganisationer i Danmark og Tyskland.

”Vi bruger også rigtig meget tid på at vejlede om det danske arbejdsmarked, skattetekniske forhold, så virksomhederne hurtigt kan få afklaret deres muligheder”, siger Mikkel Wesselhoff.

Business LF arbejder også for at sikre, at de nye virksomheder har adgang til tilstrækkelig kvalificeret arbejdskraft, og med projekter som inkubatoren ”Growth Train" for start-ups og rentefri vækst-lån til nye virksomheder.

"Der er ingen tvivl om, at Femern-forbindelsen giver vores landsdel nogle unikke muligheder. Det er op til os, det lokale erhvervsliv og udnytte dem maksimalt, og det går vi benhårdt efter, og jeg synes allerede nu, at man kan se resultaterne”, siger Mikkel Wesselhoff.

Femern A/S på DenOffentlige.dk Femern A/S er et datterselskab af det danske, statsejede Sund & Bælt Holding A/S, under Transport- Bygnings og Boligministeriet. Femern A/S har til opgave at planlægge og opføre en fast forb...
Aktivitet: Artikler: 20 | Kompetenceområder: 2

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også