Fik ny energi af at sætte strøm til arbejdet med helbredstillæg

Arbejdet med sagsbehandling af ansøgninger om helbredstillæg er en tidsrøver i mange kommuner. De mange sager bliver traditionelt håndteret manuelt og borgerne må vente længe på deres penge. Men man kan jo digitalisere arbejdet.

Helbredstillæg: Hver måned håndterer medarbejderne i Roskilde Kommune mellem 700 og 900 afregninger i forbindelse med ansøgninger om almindelig og udvidet helbredstillæg.

Tidligere håndterede kommunens medarbejdere de mange ansøgninger manuelt og det var en både tidskrævende og vanskelig arbejdsopgave.

- Vi skulle jo se på hver enkelt regning, undersøge om borgeren havde ret til ydelsen, om de er medlem af Danmark, om ydelsen er indkøbt på en prisaftale og meget andet, forklarer teamleder Sanne Hou præst. Roskilde Kommune:

EG/Samfundsdesign på DenOffentlige

EG er Skandinaviens førende it-servicevirksomhed med over 12.000 kunder.

Virksomheden er aktiv redaktør for eget indhold på DenOffentlige og driver hertil sine egne dialogplatforme på SamfundsDesign.dk og 
TransformationTools.dk

- Det var en proces, der betød, at sagsbehandlingstiden var lang, og vi var sårbare over for sygdom i afdelingen, hvor sagerne kunne håbe sig op, specielt ved månedsskift.

Presset betød, at der var større risiko for at vi begik fejl i sagsbehandlingen og sammen med de lange sagsbehandlingstider, fik det også borgerne til at klage, så arbejdspresset bare voksede, siger Sanne Hou Præst.

Digitaliserede med EG On Helbredsstillæg

Derfor havde Roskilde Kommune et stort ønske om at få digitaliseret arbejdsgangene og valget faldt på EG On Helbredstillæg, det var det rette valg, mener Sanne Hou Præst:

- Efter vi digitalisrede arbejdet med helbredstillæg i Roskilde Kommune, bruger vi kun 20 % af den tid, som vi tidligere brugte på opgaven. Derfor har vi været i stand til både at frigive flere kræfter til andre vigtige opgaver. Samtidig er sagsbehandlingstiden er gået fra op til seks uger til 1-7 dage.

Ud over de umiddelbare effekter har løsningen også medført, at langt flere af kommunens leverandører er begyndt at aflevere deres fakturaer digitalt, lige som sagsbehandlingen af nye ansøgninger også er blevet effektiviseret:

- Hvis vi har alle oplysninger, kan vi i dag træffe en ny afgørelse ganske hurtigt, fordi vi kan sende leverandørens overslag elektronisk til borgerens E-boks, benytte en række brevskabeloner, og på den måde undgå en række arbejdsgange, forklarer Sanne Hou Præst:

- Vi havde ellers været igennem arbejdsgangene flere gange og troede ikke, at det kunne gå så hurtigt. Men nye sager kan i dag afgøres langt hurtigere end før, og vi  kan ofte udbetale penge til borgeren fra dag til dag. Det er helt vildt, hvad digitalisering med EG On Helbredstillæg har gjort for os.

Hvis du er intereresseret i at læse mere om, hvordan arbejdet med helbredstillæg kan digitaliseres, så kan du få en række gode råd her: EG On Helbredstillæg digitaliserer sagsgangene eller download faktabladet EG On Helbredstillæg – ensartet, effektiv og komplet sagsbehandling i én løsning. Du kan også vælge at se video: Inspiration til en enklere sagsgang

Emneord: 260618, EG, Roskilde Kommune, Helbredstillæg, Digitalisering, Sanne Hou Præst
Samfundsdesign / EG på DenOffentlige.dk EG er en skandinavisk teknologipartner med mere end 1.800 medarbejdere fordelt på 28 lokationer i Skandinavien og Polen. Vi leverer digitaliseringsløsninger til mere end 12.500 offentlige og komm...
Aktivitet: Artikler: 129 | Events: 1 | Kompetenceområder: 2

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også