Forældre og eksperter: Skolen skal lære børn it-adfærd

Brugen af internet og sociale medier skal være et fag i folkeskolen, mener danskerne. IT-vejledernes formand efterlyser et decideret fag, hvor børn lærer at håndtere internet og sociale medier.

Om få uger tager eleverne i folkeskolen fat på et nyt skoleår. Men på skoleskemaet mangler et vigtigt fag, mener næsten 80 procent af danskerne: God opførsel og indsigt i færdselsregler og sikkerhed på internettet.

Børn lærer engelsk fra 1. klasse og tidligt tysk og fransk ifølge skolereformen. 

Digitalisering - det væsentlige

Danmark er under digitalisering. Følg med i udviklingen på vores tema-side her.

Mangler dine budskaber? Så bliv udgiver på DenOffentlige. Skriv til os.

Men står det til et massivt flertal af danskerne, så er der mindst lige så stort behov for, at it-sikkerhed, adfærd på sociale medier og opførsel på internettet kommer på skemaet i folkeskolen. 

Det viser en befolkningsundersøgelse, som Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA.

Ingeniørforeningens it-ekspert, Jørn Guldberg mener, det er helt afgørende, at børn lærer en stribe tommelfingerregler, som sikrer dem mod at blive ofre for mange genvordigheder: Fra mobning og chikane, seksuelle krænkelser til udnyttelse og tyveri af data eller identitet eller økonomisk udnyttelse.

- Internet og sociale medier er et slaraffenland i underholdningstilbud. På overfladen ser det hele gratis og tilforladeligt ud, men du kan komme grueligt galt afsted. 

- Ligesom vi jo ikke slipper børn løs i trafikken, uden at de kender færdselsreglerne, så bør vi også klæde dem på, før de for alvor kaster sig ud i den digitale verden. De skal have styr på elementære færdselsregler på nettet, når de får deres første tablet eller smartphone, siger Jørn Guldberg.

Såsom at man aldrig bruger samme password flere steder og passer på med, hvad man deler af personlige oplysninger og billeder på nettet. 

- Børn skal lære at være kritiske overfor gratis tjenester som Facebook og Snapchat. De bør også lære, hvordan man gør det sværere at overvåge deres færden på alverdens hjemmesider, siger Guldberg.

Undersøgelsen viser også, at omkring hver fjerde forælder ikke har talt med deres børn om, hvordan man gebærder sig på internettet.

 
It-vejleder: Lærere kan ikke følge med i børns it-viden
IT-vejledernes formand efterlyser et decideret fag, hvor børn lærer at håndtere internet og sociale medier.  Praktisk viden om it-sikkerhed og basale færdigheder om brugen af internet og sociale medier er så centrale færdigheder i dag, at der er brug for, at området opgraderes i folkeskolen. 
 
Det mener både formanden for it-vejlederne i folkeskolen og formanden for forældreforeningen Skole og Forældre. 
 
De bakker dermed op omkring en undersøgelse fra Ingeniørforeningen. Ifølge den mener næsten 80 procent af danskerne, at god opførsel og indsigt i færdselsregler og sikkerhed på internettet bør på skoleskemaet.
 
- Fra august kommer der nye krav om it i de enkelte fag. Eleverne skal for eksempel i dansk have viden om de digitale fodspor, man sætter, og lære at færdes forsvarligt på nettet.  Problemet er bare, at de fleste dansklærere ikke har en jordisk chance for at følge med i den hurtige udvikling på området oveni de mange andre faglige krav, siger John Klesner, formand for it-vejlederne i folkeskolen.
 
Som andre fagfolk efterlyser han et selvstændigt fagområde, hvor eleverne lærer de mange basale og nyeste færdigheder, som de så - efterfølgende - kan bruge i de øvrige fag. John Klesner er med i en arbejdsgruppe af fagfolk, der sigter mod efter sommerferien at kunne præsentere politikere og andre interessenter for deres fælles oplæg til et nyt skolefag, digital produktion.
 
Formanden for organisationen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, er enig i behovet.
 
- Vi skal også som forældre tage et ansvar på os. Når vi udstyrer børn med alle mulige elektroniske apparater, må vi også sætte os ind, hvordan tingene fungerer.
 
Ingeniørforeningens undersøgelser viser imidlertid, at hver fjerde forælder ikke har talt med sine børn om adfærd på nettet.
 
- Det er jo ikke tilfredsstillende, når det er så stor en del af det at være borger i samfundet i dag, at man kan begå sig på nettet.  Der er brug for et styrket samarbejde om it-færdigheder, og det er hundesvært for lærerne at indarbejde i de enkelte fag, fordi det kræver mange særlige kompetencer, siger Mette With Hagensen.
 
FAKTA: Massivt krav om mere it-undervisning i skolen
It skal prioriteres på skoleskemaet i folkeskolen, mener danskerne 
* 78 procent af befolkningen mener, at it-sikkerhed, færdselsregler og god opførsel på nettet skal på skemaet i folkeskolen.
 
* 12 procent er imod og ni procent ved ikke.
 
* 75 procent af forældre med børn i folkeskolen har talt med eller undervist deres børn i sikkerhed, færdselsregler og opførsel på internettet.
 
* 24 procent af forældrene har ikke. 
 
Kilde: Userneeds for Ingeniørforeningen
 
/ritzau/
 
/ritzau/
Emneord: Digital undervisning, IT i undervisningen, Digital læring, Folkeskolen, Ny folkeskole, Folkeskoleavisen, Jørn Guldberg, Mette With Hagensen
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også