Sammen med en række andre lande i EU har Danmark stemt for et forslag om at indføre en massiv told på kinesiske elbiler.
Skulle det ende med at blive en realitet, så kan det ramme Danmark hårdt.
For hvis EU ender med at indføre sådanne toldsatser på op imod 45 procent på kinesiske elbiler, så vil kineserne muligvis foretage et modtræk, som kan komme til at gøre ondt på Danmarks eksport til netop kineserne.
Det skriver B.T..
Kineserne overvejer nemlig at indføre deres egen told på import af svinekødsprodukter fra EU-landene, og sker det, kan Danmark være et af de lande, som vil blive hårdest ramt.
Svineproduktionen kan blive ramt
Ikke overraskende har det vakt stor bekymring i svinekødsindustrien.
"Vores bekymring går ikke mindst på eksporten af grisekød og danske slagteriarbejdspladser, hvis den nuværende situation ender med en handelskrig mellem EU og Kina," kommer det fra Ulrik Bremholm, som er formand for Danske Svineslagterier, i et skriftligt svar til B.T.
Det vides dog endnu ikke, hvor høje toldsatser man ville kunne forvente, hvorfor man altså heller ikke ved, hvor dyrt det kan blive for Danmark.
Men sidste år eksporterede den danske svinekødsindustri for 3,3 milliarder kroner til Kina, oplyser Danske Svineslagterier over for B.T.
Det svarer til cirka 12 procent af den samlede eksport.
Ulrik Bremholm frygter, at eventuelle kinesiske restriktioner på europæisk kød kan ramme danske producenter så hårdt, at det kan ende med at koste både arbejdspladser og i værste fald hele slagterier.
Stor splittelse i EU
På trods af sådanne risici, så har Danmark alligevel besluttet at stemme for de nye toldsatser på kinesiske elbiler.
Ved afstemningen om EU-told på kinesiske elbiler stemte ni øvrige lande, udover Danmark, for at indføre tolden, mens fire stemte imod. 12 lande afstod fra at stemme.
De største modstandere af tolden er Tyskland, hvor man frygter, at et andet modtræk fra Kina vil komme til at ramme den tyske bilindustri, som også opererer i Kina, særdeles hårdt.
Faktisk har Kina allerede sat en slags "straftold" i værk efter EU-afstemningen. Fra i går, fredag, skal importører af europæisk brandy stille et "sikkerhedsdepositum" til det kinesiske toldvæsen, når det importerer brandy med oprindelse i EU.
Tolden kommer primært til at ramme franske luksus cognac-mærker, eftersom Frankrig blev set som den største fortaler for en afgift på kinesiske elbiler.
Tolden på kinesiske elbiler er ikke endeligt vedtaget, og EU-kommissionen kan således vælge helt at droppe den, hvis man finder en alternativ løsning.