Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Postnord sætter ind overfor løgnagtige postbude

Forbrug

02/02/2023 09:42

J. Bøgen

Har du oplevet det?

Har du nogensinde prøvet at være hjemme en hel dag og vendte på en pakke, som aldrig kommer?

Det kan være irriterende nok, men mon ikke, det for alvor kan få blodtrykket op hos de fleste, hvis man så sidst på dagen får besked om, at pakken har været forsøgt leveret, men at du ikke var hjemme - selvom du aldrig havde forladt matriklen.

Den fortælling lever i hvert fald i bedste velgående blandt danskere, der forgæves har ventet på, at postbuddet fra PostNord ringede på dørklokken, men nu skal det være slut:

PostNord vil fremover kræve dokumentation fra postbudene for at sikre sig, at pakkerne faktisk er forsøgt leveret.

Det skriver Ritzau.

Skal tage billeder

Selskabets topchef i Danmark, Peter Kjær Jensen, fortæller, at PostNord har meget få at disse tilfælde, men han anerkender, at de findes.

Årsagerne kan være postbude, der ikke er dygtige nok, eller som har misforstået, hvordan man skal aflevere en pakke korrekt.

I første omgang vil Postnord forsøge sig med fotodokumentation, og det bliver i disse dage testet på leveringer i Stenløs, Ølstykke og Veksø.

Det foregår ved, at buddet for eksempel skal tage et billede af pakken, som er lever uden at være i kontakt med modtageren - på den måde, er der bevis for, at pakken faktisk er blevet forsøgt leveret.

Eller også skal de tage et billede af bygningens indgang, som bevis på at de har været forbi.

Kunderne vil så kunne få adgang til billedet via PostNords app, hvis ikke det lykkes at levere pakken.

Forhåbningen er, at initiativet rulles ud i hele Danmark, så det er på plads inden april.

Dundrende underskud

Onsdag morgen kunne PostNord Danmark præsentere et massivt underskud på 282 millioner svenske kroner for sidste år.

Det danske forretningsben var derfor medvirkende til, at selskabet, som også er til stede i Norge og Sverige, samlet set måtte præsentere et millionunderskud for 2022.

Peter Kjær Hansen håber, at de nye initiativer kan være med til at ændre fortællingen om PostNords bude, og dermed styrke selskabets position på markedet - men han erkender, at det kan være en svær opgave at løfte.

Peter Kjær Jensen håber, at det nye tiltag med dokumentation vil styrke PostNords position på markedet, så man fortsat kan konkurrere med de øvrige leveringsselskaber på markedet.

Det danske forretningsben udgør cirka en femtedel af PostNords samlede omsætning.

Mest Læste

Annonce