Fra midnat bliver SAS-strejken endnu værre. Foto: Shutterstock
Fra midnat bliver SAS-strejken endnu værre. Foto: Shutterstock

Sympatistrejke på vej: Fra midnat kan SAS-strejken blive langt værre

Forbrug

06/7/22 7:16

Jens Asbjørn Bøgen

1000 piloter fra flyselskabet SAS gik mandag i strejke, og nu får de opbakning fra en anden gruppe.

De 1000 SAS-piloter, der gik i strejke mandag middag, får nu sympati og støtte fra en anden gruppe.

Til midnat går cirka 200 flymekanikere nemlig i sympatistrejke med SAS-piloterne. Og det vil sandsynligvis betyde endnu flere aflyste flyvninger.

Bag strejken står fagforeningen Dansk Metal, som mener, at der er nu er udsigt til endnu flere aflyste fly i den kommende tid.

Det siger Keld Bækkelund Hansen, der er forhandlingschef i Dansk Metal til DR.

"Der skal to til tango. Her har SAS overhovedet ikke ønsket at danse. De har kun ønsket en konflikt. Så SAS' ledelse må hundrede procent bære ansvaret," siger han.

Fly skal serviceres hvert tredje døgn

De fleste fly bliver serviceret om natten, og derfor møder mange af flymekanikerne først ind sent på aftenen. Det gør de også senere i dag.

Men ved midnatstid, altså når datoen skifter fra d. 6. juli til d. 7. juli, stopper mekanikerne med at servicere flyene og går hjem i stedet

Flyene skal serviceres hvert tredje døgn, og bliver de ikke det, så må flyene ikke komme på vingerne

SAS siger til DR, at man har fundet en løsning med at få flyene serviceret i andre lufthavne, hvor personalet ikke strejker.

Flere fly i fare for aflysninger

Det betyder dog ikke, at SAS nødvendigvis slipper for at aflyse flere fly i den kommende tid. Mekanikerne servicerer nemlig også de fly, der flyver i SAS' datterselskab Connect, som indtil nu har været holdt fri af konflikten.

Ved udgangen af maj havde SAS blandt andet 12 Airbus A320 i datterselskabet, viser flyselskabet seneste kvartalsregnskab.

Og hvis SAS ikke formår at indgå en aftale med andre firmaer om at servicere de fly, så vil maskinerne ifølge Dansk Metal ikke kunne flyve videre efter senest lørdag i denne uge.

Ifølge Keld Bækkelund Hansen sker det for at lægge ekstra pres på forhandlingerne i den igangværende konflikt med SAS, men han har også sympati for de rejsende, der bliver ramt af konflikten.

"Selvfølgelig er det ærgerligt for dem. Vi vil også gerne have dem op at flyve. Det synes jeg også, at SAS skulle tænke på. Det er dem, der fremprovokeret den her situation, siger Keld Bækkelund Hansen til DR.

Vil ramme de fly, der allerede står på jorden

Hos SAS håber man, at piloterne snart kommer tilbage til forhandlingsbordet. Men pressechefen for SAS i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji, lægger ikke skjul på, at sympatistrejken kommer til at ramme de fly, der lige nu står på jorden og har brug for løbende vedligeholdelse.

For bliver de ikke regelmæssigt efterset, betyder det, at de ikke med det samme kan bruges, når pilot-strejken på et tidspunkt er overstået.

Hun fortæller desuden, at man som SAS-kunde har tre muligheder, hvis man er ramt af strejken.

  • Man kan få sin rejse refunderet

  • Man kan ombooke den til en anden rejse inden for et år

  • Man kan kontakte SAS, hvis man selv vil forsøge at finde en alternativ afgang på flyselskabets regning.

"Er det helt kritisk, hvor vi ikke kan hjælpe ud eller hjem, så må man arrangere sin egen rejse og få udgifterne refunderet," siger Alexandra Lindgren Kaoukji til DR.

Dansk Metal varsler blokade af datterselskab

Dansk Metal, som Dansk Pilotforening hører ind under, har desuden sagt, at de forbereder en blokade af et nyt datterselskab i SAS:

”Når man kender SAS’ historik med datterselskaber, så er det meget opsigtsvækkende, at SAS-ledelsen har oprettet et nyt datterselskab lige netop dagen efter, at piloterne varslede strejke første gang. Vi vil ikke risikere, at ledelsen igen laver det samme nummer med at flytte arbejde og produktion over i tomme selskaber for at omgå overenskomsten. Det er det, de tidligere har gjort med datterselskaberne Link og Connect. Derfor har vi varslet blokade mod det nye selskab,” siger forhandlingschef i Dansk Metal Keld Bækkelund Hansen i en pressemeddelelse.

Piloterne sendte deres første strejkevarsel den 9. juni. Den 10. juni aktiverede SAS et nyt datterselskab ved navn SAS Crew Services Danmark A/S. Direktion og bestyrelse i det tomme datterselskab er nogen af de øverste folk i SAS.

Sådan skal du forholde dig, hvis du skal ud at flyve:

  • Hold dig informeret om netop din afgang.

  • Sørg for at møde op i lufthavnen ved check-in i rette tid, medmindre flyselskabet på forhånd har oplyst dig om, at flyafgangen er flyttet til et andet tidspunkt eller aflyst.

  • Hvis dit fly er aflyst:

  • Vent med at søge alternative rejser, til du ved, om dit fly er aflyst, hvis du vil have mulighed for at få eventuelle ekstra udgifter dækket.

  • Hør, hvad det strejkende flyselskab tilbyder dig. Det skal tilbyde dig at komme med en anden eller senere flyafgang – eventuelt med et andet flyselskab eller en anden transportform. Du kan også vælge at få pengene retur.

  • Bestil ikke en alternativ rejse, før du har været i kontakt med flyselskabet. Hvis du ikke kan komme i kontakt med flyselskabet, så kan du ikke være helt sikker på at få erstattet dine ekstraudgifter. Som udgangspunkt har du dog krav på at få dækket udgifter til en alternativ afgang.

  • Hvis du skal klage:

  • Gem kvitteringer og anden dokumentation for eventuelle ekstraudgifter.

  • Sørg for at have mest mulig dokumentation på skrift, herunder dine klager og øvrige henvendelser til flyselskabet.

  • Få styr på din ret til at afbestille hoteller og andet forhåndsbestilt på destinationen. Hvis du skal kræve erstatning herfor, er det dit ansvar, at du har begrænset tabet så meget som muligt.

    Kilde: Forbrug.dk

Annonce