Hackerangreb koster Mærsk over en milliard kroner

Infrastruktur

16/08/2017 11:51

Nick Allentoft

Det store hackerangreb, der skabte ravage i Mærsks operationer i juni og juli, bliver en dyr fornøjelse.

A.P. Møller - Mærsk vurderer, at hackerangrebet fra juni og juli vil koste selskabet 1,3 til 1,9 milliarder kroner. Det viser regnskabet for første halvår.

Sidst i juni blev konglomeratet ramt af et voldsomt angreb, der satte mange havne ud af drift og også ramte skibe.

Digitalisering - temaside

Danmark er under digitalisering. Følg med i udviklingen på vores tema-side her.

Mangler dine budskaber? Så bliv udgiver på DenOffentlige. Skriv til os.

- I sidste uge af andet kvartal blev vi ramt af et cyberangreb, der først og fremmest påvirkede Maersk Line, APM Terminals og Damco. 

- Volumener blev negativt påvirket i et par uger i juli, og som konsekvens vil resultatet for tredje kvartal blive påvirket. 

- Vi forventer, at cyberangrebet vil påvirke resultatet negativt med 200-300 millioner dollar, skriver administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk, Søren Skov, i regnskabet.

200-300 millioner dollar svarer til 1,3 til 1,9 milliarder kroner.

A.P. Møller - Mærsk blev den 27. juni ramt af hackerangrebet kendt som NotPetya. 

Virussen, der kom ind af en bagdør i et stykke ukrainsk software, spredte sig hastigt til containerforretningen Maersk Line, havneforretningen APM Terminals og logistikforretningne DAMCO.

Mærsks containerhavne verden over stod stille, og mange kontorer kunne man end ikke ringe til. Samtidig var rederiet Maersk Line, der er verdens største containerrederi, ramt.

Mens skibene kunne sejle og navigere var it-systemer ramt i en grad, hvor kunder ikke kunne få at vide, hvor deres fragt var. Mærsk måtte lukke alle sine systemer ned.

- Disse nedlukninger resulterede i en markant afbrydelse af vores forretning under perioden, med begrænset finansiel effekt i andet kvartal og større i tredje kvartal grundet tabt omsætning, skriver A.P. Møller - Mærsk i regnskabet.

Bare få dages forstyrrelser påvirker store mængder fragt hos Mærsk, der er verdens største containerrederi og en af verdens største havneoperatører.

I første halvår havde Maersk Line over 600 skibe og fragtede 2,7 millioner fyrrefodscontainere. Mærsks 76 havne håndterede gennemsnitligt mere end 52.000 containere om dagen i halvåret.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce