Haderslev Kommune beder borgere om hjælp

Velfærd

04/02/2014 08:00

Freja Eriksen

Normalt er det kommunens opgave at hjælpe borgerne. Men i et brev til 40 borgere har Haderslev Kommune vendt bøtten og bedt borgerne om hjælp til at gøre kommunens opgaveløsning mere effektiv.

Alle kender vist det med, at man stirrer sig blind på en opgave. Så kommer der én forbi, kaster et hurtigt blik på problemet og kommer med en oplagt løsning. På samme måde kan en kommune stirre sig blind på sine egne rutiner. Derfor er det godt engang imellem at få andre øjne på. Og hvilke øjne er bedre end borgernes?

”Det er borgerne, som hver dag lever med de beslutninger, byrådet tager. Derfor er det ofte også borgerne der ser, når noget kan gøres bedre. Jeg er sikker på, der findes rigtig mange gode idéer rundt omkring i kommunen, som bare venter på at blive hørt,” siger borgmester i Haderslev Kommune, H.P. Geil, og henviser til Ringkøbing-Skjern Kommune, hvor et tilsvarende projekt har resulteret i forslag til effektiviseringer for mange millioner kroner. H.P. Geil understreger dog, at det ikke kun handler om at spare penge, men lige så meget om at gøre det, der giver bedst mening og størst mulig værdi for borgerne.

”Lad os sige, der var et stort ønske om, at alle kommunens ansatte bar navneskilt. Det ville ikke give hverken de store udgifter eller besparelser, men hvis det nu gjorde en positiv forskel for borgerne, ville det da være værd at tage med.”

De 40 borgere er udvalgt, fordi de på én eller anden måde har berøring med et eller flere af kommunens kerneområder. Der er lagt vægt på, at ingen af dem er ansat ved kommunen, og at der er en vis spredning hvad angår alder, køn, arbejdsforhold mv. Siger de ja til at deltage i projektet, venter der en spændende arbejdsproces med idégenerering og -udvikling.

Processen starter med et orienteringsmøde den 5. februar. Herefter er tanken, at borgerne går hjem og eventuelt inddrager deres eget netværk til at fremskaffe idéer. Senere skal idéerne behandles i et idéværksted, og til sidst vil kommunens forvaltning vurdere idéernes potentiale og realiserbarhed og samle dem i et idékatalog.

Haderslev Kommune har effektiviseringsmål på 15 millioner kr. i 2015, 15 millioner kr. i 2016 stigende til 20 millioner kr. i 2020. For at de store tal ikke skal skræmme de inviterede borgere og hæmme kreativiteten, har kommunen hyret et konsulentfirma til at styre idéudviklingsfasen. Udgiften til konsulentbureauet forventes at blive dækket af effektiviseringerne.

Mest Læste

Annonce