Har vi en grænse for digitalisering?

Infrastruktur

28/06/2019 09:00

Per Roholt

Vi digitaliserer ikke lige så meget i forhold til vores professionelle sociale tilbud, som vi fx gør i vores privatliv.

Næppe, skriver direktør Bo Mollerup, Socialt Lederforum, der mener, at vi i hvert fald er bedre til at digitalisere hjemme end på arbejdet.

Vi har med digitalisering et stort uudnyttet potentiale for, at den enkelte borger bliver langt mere selvhjulpen og får langt større mulighed for indflydelse på eget liv, mener direktør Bo Mollerup, Socialt Lederforum.

For vi er tilbøjelige til at synes, at relationer mellem professionelle og den enkelte er langt mere værdifulde end det at skabe netværk og sociale kontakter med andre, der ikke er en del af det nære netværk.

Eksempelvis er der borgere, der ikke får tilstrækkelig hjælp til at agere på de sociale medier.

Der er naturligvis dataforordningslovgivningen at tage hensyn til, men jeg tror også, der generelt er tale om en tilbageholdenhed. Primært for at beskytte den enkelte borger.

Læs mere på Socialt Lederforum

Tilmeld dig Samfundsdesigns nyhedsbrev med nyt om offentlig digitalisering.

Digitalisering kan gøre borgerne mere selvhjulpne

Jeg tror, at vi ved at anvende digitale løsninger som eksempelvis kontakt med personale via apps, FaceTime i forhold til en del af § 85-støtten, indkøb via nettet m.m. vil kunne selvstændiggøre en række borgere yderligere og støtte dem i at mestre deres eget liv i så stort omfang som muligt.

Det kan samtidig frigive tid til blot at kigge ud i luften sammen med borgerne – altså skabe ro og nærvær og flytte fokus fra, at alt relationelt skal handle om udvikling.

Jeg finder det ærgerligt, at en debat som denne ofte vil komme til at handle om et besparelsespotentiale fremfor det, som det reelt kan berige et andet menneskes liv med.

Jeg tror, at vi har et stort uudnyttet potentiale for, at den enkelte borger kan blive langt mere selvhjulpen og få langt større mulighed for indflydelse på sit eget liv.

Jeg synes, vi skal forholde os til, at det ikke behøver være uværdigt at få kontakt gennem digitale kanaler – det kan endda være langt mere værdigt, end at den eneste kontakt, man har, er gennem professionelle relationer.

Dermed tror jeg, at vi stiller borgerne bedre, hvis vi fokuserer mere på at matche det øvrige samfund og bruge digitale løsninger, i samme omfang som de fleste mennesker bruger dem. Vi kan let oparbejde en eksklusionskultur, ved at vi ikke går med strømmen.

Hele den kommende voksengeneration er vokset op med digitalisering, og den udvikling skal vi kunne matche på de sociale tilbud.

Læs artikel på S: Digitalisering skal altid være til gavn for borgerne

Ingen reel grænse for digitalisering

Jeg har vanskeligt ved at se, at der er en reel grænse for digitalisering. Det vil være let at mene, at den går der, hvor vi ikke længere har menneskelig kontakt med hinanden, men det er for langt ude at forestille sig.

En grænse er naturligvis der, hvor vi lader folk alene og ensomme og ikke sikrer systemer, der kan tilgodese ensomhed. Dog skal vi være langt bedre til at formidle kontakt til diverse besøgsvenner, hjælpeorganisationer osv. – igen ud fra et perspektiv om, at det ikke er værdigt kun at have social kontakt med professionelle.

Læs artikel på SamfundsDesign: Digitaliseringen er først lige begyndt 

Stort effektiviseringspotentiale

I relation til drift tegner der sig et stort potentiale i forhold til arbejdstidsplanlægning, registrering og overskuelighed for både medarbejdere og ledere.

Der bruges rigtig meget tid på at planlægge arbejdstider korrekt inden for de respektive overenskomster. Det kunne være fint med et digitalt system, hvor man som medarbejder logger ind, når man møder, og logger ud, når man har fri.

Systemet skal sammenholde dette med det planlagte og gøre opmærksom på ændringer, der så kan godkendes via samme app af både medarbejder og leder – og så kører det lønmæssige automatisk.

Det vil virkelig frigive god ledelsestid, der kunne bruges på faglig udvikling eller relationel ledelse.

Som et medlemstilbud hos Socialt Lederforum bruger medlemmerne en app, når de handler på deres firmakort. Her registreres bonnen med billede og formål, og så skal der ikke gøres mere ved den. Det har lettet mange arbejdsgange, overflødiggjort mange dobbelttjek og underskrifter samt gjort hele arbejdsgangen langt mere smidig.

Flere nemme digitale løsninger vil være velkomne, idet de både letter tunge arbejdsgange og på samme tid letter – eller i de fleste tilfælde helt fjerner – dokumentationsdelen.

Læs mere på EG: Faglighed, empati og effektivitet går hånd i hånd

Flere virtuelle møder

Endelig kan der også være et potentiale i forhold til virtuel mødeafholdelse.

Erfaringer med den slags møder er, at når man har vænnet sig til formen, så kan selve drøftelserne blive skarpere, fordi en masse – ofte forstyrrende – udenomsforhold er fjernet.

Samtidig kan det spare os for rigtig meget transporttid, og vi kan dele dokumenter m.m. under mødet. Men det skal ses som et alternativ – ikke en udelukkelse af de fysiske møder.

Det er generelt vigtigt med flere forskellige muligheder og tilgange inden for en branche uden en entydig facitliste.

Tilmeld dig Samfundsdesigns nyhedsbrev med nyt om offentlig digitalisering.

Læs mere på EG: Se vores tema om effektivisering og digitalisering

Læs mere på SamfundsDesign: Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

Læs mere på EG: Se vores tema om effektive sociale tilbud

Mest Læste

Annonce