Heunicke søger venner for at beskytte danske vognmænd

11 EU-lande går sammen til kommissionen med krav om klarere regler for lastbilfragt på tværs af EU's grænser.

Det trækker op til endnu et slagsmål mellem øst og vest i EU, hvor Danmark og 10 andre lande torsdag er gået sammen om et krav om klarere regler for den såkaldte cabotagekørsel, som er udenlandske vognmænds fragtkørsel uden for deres hjemland.

- Det er nogle meget, meget tågede regler, der er. Så vi skal have nogle klarere regler, siger transportminister Magnus Heunicke (S), der tidligere i år fik et varsel om, at EU-Kommissionen er tæt på at trække Danmark for EU-Domstolen for brud på reglerne.


Heunicke siger, at det er "fuldstændig håbløst" for dansk politi for eksempel at skulle forholde sig til køresedler skrevet på kyrillisk. 

Ligesom det ikke er klart, hvor mange gange en udenlandsk chauffør må stoppe og laste og losse nye varer, når først han har nået sin destination og har afleveret sit oprindelige læs.

Læs også: EU-alliance mod social dumping er styrket

Læs også: Ny aktion mod social dumping

Derfor går Danmark nu sammen med Belgien, Frankrig, Grækenland, Holland, Italien, Luxembourg, Portugal, Spanien, Tyskland og Østrig om at kræve mere præcise regler. Og et stop for den totale liberalisering, som en gruppe lande anført af Polen presser på for.

- En fuld liberalisering vil betyde, at du kan køre, hvor du vil. Og på hvilken som helst overenskomst. Hvis vi har det, så ville der ikke være en eneste dansk lastbil og en eneste dansk chauffør tilbage. Det er jeg helt sikker på, siger Heunicke. 

Den danske minister erkender, at der på torsdagens transportministermøde i Luxembourg langt fra var fuld opbakning til den appel, som han og de 10 kolleger vil sende til EU-Kommissionen.

- Der var rigtig, rigtig mange lande, som tog ordet og ville hive det i en anden retning. Men vi var først og har bygget en alliance op, som bliver stærkere og stærkere for, at der skal tages hånd om det her problem, siger Heunicke.

- Vi står over for en situation, hvor vi får social dumping på vores veje. Det her er social dumping, siger Heunicke.

Det er ikke klart, hvordan EU-Kommissionen vil besvare henvendelsen fra de 11 lande og derfor heller ikke sikkert, om den vil gå i gang med en eventuel gennemgang af reglerne, inden hele EU-Kommissionen bliver skiftet ud til efteråret.

Magnus Heunicke tør ikke sige, om en eventuel ændring af reglerne kan få opsættende virkning for de EU-sager, der menes at være på vej mod Danmark.

/ritzau/

Emneord: Social dumping, EU, Cabotage, Magnus Heunicke, EU-Domstolen, Transportministeriet, Vognmænd
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Læs også