Eksempel. Forældre til børn i dagtilbud (daginstitutioner, dagpleje og særlige dagtilbud)

Hvordan er brugertilfredsheden i din kommune?

I dag åbner hjemmesiden www.tilfredshedsportalen.dk, hvor du som borger kan se tilfredsheden med bl.a. børnehaver, skoler og hjemmepleje i en række kommuner. Formålet med hjemmesiden er at gøre det nemmere for borgerne at sammenligne brugertilfredsheden mellem kommunerne. Hjemmesiden indgår i regeringens arbejde med at modernisere den offentlige sektor.

I Aalborg er forældrenes tilfredshed med dagpleje og børnehaver i gennemsnit 4,4 på en skala fra 1 til 5, hvor ”1” er meget utilfreds, og ”5” er meget tilfreds. Til sammenligning er tilfredsheden med dagtilbuddene på tværs af landet i gennemsnit 4,2. I Haderslev Kommune er brugernes tilfredshed med hjemmeplejen i gennemsnit 4,3 og i Lyngby-Taarbæk Kommune er forældrenes tilfredshed med skolerne i gennemsnit 4,1.

Tallene kan man se på en ny hjemmeside, som åbner i dag. På hjemmesiden kan man på en nem og overskuelig måde se brugernes tilfredshed med dagtilbud, skoler, SFO/fritidshjem, klubtilbud, hjemmepleje samt plejeboliger i foreløbig 17 kommuner. Flere kommuner vil løbende komme til. Man kan også se den gennemsnitlige tilfredshed i sin region baseret på de kommuner i regionen, som har lagt målinger ind. Desuden kan man se den gennemsnitlige tilfredshed på landsplan.

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager siger:

”Kommunerne har allerede en portal, hvor de kan kigge hinanden over skulderen og få inspiration til nye måder at arbejde med kvaliteten i hjemmeplejen, folkeskolen og børnehaverne. På Tilfredshedsportalen.dk kan man nu som borger sammenligne brugertilfredsheden på tværs af kommunerne. Når du som borger kan se og sammenligne kommunen, får du også et bedre grundlag for at bidrage til debatten om bedre kvalitet og velfærd. Det er også et skridt på vejen til at skabe nye veje til bedre velfærd, og jeg håber derfor, at alle kommuner vil bidrage til hjemmesiden.”

Læs også: Ny portal afslører folks syn på kommuners service 

KL’s formand Erik Nielsen siger:

”Generelt er der høj brugertilfredshed i kommunerne. Oplevelsen af, hvordan kommunen løser sine opgaver er vigtig information både for kommunalbestyrelsen og for medarbejderne, der løbende arbejder for at løse opgaverne bedst muligt - i dialog med borgerne. Og tilfredshedsportalen er et godt værktøj til at få overblik over tilfredsheden med sin egen kommune, og kunne sammenligne med andre kommuner.”

I tilknytning til Tilfredshedsportalen.dk er der i september 2012 etableret en portal, som kun er tilgængelig for kommunerne, og som skal understøtte kommunernes arbejde med at udvikle kvaliteten. Her kan kommunerne lære af hinanden og få inspiration til, hvordan man kan øge kvaliteten af de offentlige tilbud uden at øge udgifterne.

Tilfredshedsportalen.dk er udviklet af Økonomi- og Indenrigsministeriet i samarbejde med KL, Social-, Børne- og Integrationsministeriet samt Undervisningsministeriet.

Du kan besøge hjemmesiden her

Emneord: Tilfredshed, Kommuner, Sammenligning, Hjemmeside, Brugertilfredshed, Margrethe Vestager
Social- og Indenrigsministeriet på DenOffentlige.dk Økonomi- og Indenrigsministeriet
Aktivitet: Artikler: 22 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Læs også