Innovation: Tandplejen sparede kassen med god idé

Velfærd

23/09/2013 09:16

Freja Eriksen

I Randers Kommunes tandpleje har en god ide kombineret med ny teknologi sparet masser af penge og samtidig betydet færre udeblivelser. Flere nye ideer er på vej.

Randers Kommunes tandpleje har sat fart på innovationen. Det har allerede givet pote på flere fronter, så nu står ideerne i kø for at blive realiseret.

SMS erstatter papir

Tidligere har det altid været kutyme, at indkalde borgerne til et tandeftersyn ved at sende et kort med posten, hvor der stod en dato og tidspunkt. Den metode kostede ca. 8 kr. i porto pr. kort og betød at mange, men ikke alle, huskede deres aftale hos tandlægen. Men papirkortet er nu erstattet af en elektronisk påmindelse via SMS og ikke nok med det:

”En kvik klinikassistent lavede nu et forsøg med at sende aftalen hjem til forældre via SMS plus to opfølgninger. Det virkede og er nu implementeret i hele tandplejen,” fortæller Lars Høvenhoff, der er leder af den kommunale tandpleje.

80.000 sparet

Ifølge Lars Høvenhoff sendte tandplejen tidligere ca. 10.000 indkaldelser ud om året. Dermed har det nye tiltag altså sparet i omegnen af 80.000 kr. i porto. Samtidig har det betydet, at færre end tidligere udebliver fra den aftalte tid. Dermed har det også givet en bedre ressourceudnyttelse i tandplejen, hvor medarbejderne ikke længere spilder så meget tid som før.

Nye tiltag på vej

De gode resultater med de nye initiativer har givet blod på tanden – om man så må sige – i tandplejen. Derfor står flere nye ideer nu i kø for at blive realiseret. Tanken er at involvere forældrene lidt mere i forløbet omkring deres barns tandsundhed og dermed give dem større viden og ejerskab til det. Det skal bl.a. ske ved at lancere en mulighed for borgerbooking, hvor forældrene selv kan bestille et tidspunkt til deres barns tandbehandling. Håbet er, at dette tiltag vil reducere udeblivelserne endnu mere.

 

 

Mest Læste

Annonce