Meina Jia Sandal er ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet. Hun har valgt at gå i fodsporene på de danske daigou-shoppere. Foto: Aarhus Universitet

Kinesiske forældre importerer dansk modermælkserstatning i stor stil

Kinesiske forældre har ikke tillid til de kinesiske mejeriprodukter. Derfor får de familie og venner i udlandet til at sende produkter direkte fra supermarkedets hylder i Europa til Kina. Det er så stor en forretning, at der i dag findes etablerede firmaer, der tager hånd om eksporten, og især den danske mælk er et stort hit blandt kineserne.

Når kinesiske forældre i dag er i lykkelige omstændigheder og venter barn, så går der en proces i gang, som handler om noget helt andet end jagten på at anskaffe sig en klapvogn og maling af børneværelset. De går i stedet på udkig efter, hvilke kinesiske kontakter de har i udlandet. Typisk er det kinesiske familiemedlemmer eller venner, som er bosat i udlandet, de tager kontakt til, de har nemlig brug for, at det skal være en betroet person, der kan købe og sende dem modermælkserstatning til Kina.

Kinesiske forbrugere er overbeviste om, at fødevarestandarden i Europa, New Zealand og Australien er langt højere end i Kina. I Danmark er det især mejeriprodukter og i særlig grad modermælkserstatningen, som har et godt ry i Kina, fordi de ser Danmark som et land med både høje økologiske og etiske standarder.

Fænomenet er blevet så udbredt, at kineserne har opfundet et udtryk for det i Kina: daigou, som betyder: ”at købe på vegne af”. Meina Jia Sandal, der er ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet, har valgt at gå i fodsporene på de danske daigou-shoppere for at undersøge, hvad der får de kinesiske kunder i Kina til at bestille varer hjem fra et udland, de typisk ikke har besøgt, men også hvad der får kineserne, der er bosat i Danmark til at vælge erhvervet som daigou-shopper.

Kvalitet for pengene

Man kunne fristes til at tro, at den typiske kinesiske forbruger udelukkende er de velhavende kinesiske forældre, der har råd til at ville sine babyer det bedste. Men sådan hænger det ikke sammen. Meina Jia Sandal forklarer:

”Prisen for en dåse Arla modermælkserstatning på 800g koster i de kinesiske supermarkeder 428 RMB, hvilket svarer til omkring 400 kr. I Danmark koster en dåse på 600g ca. 80 kr. Portoen for at sende mælken til Kina varierer efter ordrens størrelse men ligger i omegnen af 90 kr. Selv om Daigou-shopperen også tager et beløb for sin service, så er det stadig billigere for de kinesiske forældre at købe modermælkserstatning i Danmark.”

Til trods for at prisen kommer alle samfundsklasser til gode, så er det, ifølge Meina Jia Sandal, alligevel oftest middelklassen som benytter sig af daigou-shoppere, fordi det er dem, der har kontakter i udlandet.

Fremtiden for Daigou-shopperne

Tilbage står daigou-shopperne og er, som så mange industrier, hårdt ramt af coronaen. Det er som om mistilliden nu er mere vendt imod coronaen, og at tilliden måske langsomt er begyndt at vende tilbage til de kinesiske producenter her 12 år efter krisen.

”Nogle af mine tidligere kunder er begyndt at købe modermælkserstatning i Kina. Det gør de, fordi prisen på modermælk er steget markant, og fordi der er blevet færre flyafgange til Kina, men også fordi de er bange for at corona-virussen kan blive fragtet med. Der har været et tilfælde, hvor der blev påvist corona på overfladen af noget frossen kød og fisk, som kom fra Europa.”

Om baggrunden for mælkepulverskandalen

I 2008 oplevede Kina en af sine største fødevarekriser med den kinesiske mælkepulverskandale. Omkring 300.000 børn blev syge med blandt andet nyresten og urinvejslidelser og mindst 6 børn døde. Selv om der blev taget affære i en sådan grad, at to mænd blev dømt til døden på grund af sagen, og mælkeproducenterne sat under administrativ supervision, så har den kinesiske mejeriindustri aldrig formået at rejse sig herefter og genetablere tilliden til sine kinesiske forbrugere.

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også