''Det er måske at stramme buen lidt for meget, men Tinder sørgede ude tvivl for, at Kolding kom på Danmarkskortet. Vi fik af flere omgange national medieomtale, og der var endnu mere omtale i lokalområdet.'' siger kommunikationskonsulent Søren Sliwa, Kolding Kommune

Kolding Kommune datede på Tinder

Kommune brugte app'en Tinder til at komme i kontakt med unge singler. Det utraditionelle tiltag havde positiv effekt for bosætningskampagne .

Selvom det hverken var drømmeprinsen eller prinsessen, der gemte sig bag Kolding Kommunes profil på datingapp’en Tinder, så var der rigtigt mange, som var glade for at matche med kommunen. Der var selvfølgelig dem, som generelt ikke kan lide det vest for Storebælt, men de fleste unge var særdeles positive, når det gik op for dem, hvem de egentligt var blevet matchet med.

Det var derfor en meget behagelig oplevelse for både os og for vores unge matches at mødes på Tinder, selvom det var en smule utraditionelt. Men det var det uventede i det, der åbnede (kortvarigt) op for en ny stor målgruppe, som det ikke altid er nemt at få skabt direkte kontakt med.

Det er nemlig svært at ramme den unge målgruppe via normale kanaler som aviser og hjemmeside. Selv på de sociale medier er det svært, da de ikke bruger medierne på samme måde, som de andre målgrupper. De skal ofte selv gøre en indsats for at komme i kontakt med Kolding Kommune, men via Tinder fik vi ’the element of surprise’, da vi pludselig dukkede op, hvor de ikke forventede det.  

For som kommune har vi måske en lidt grå overflade, men vores tilstedeværelse på Tinder gjorde os en smule mere trendy. Det gjorde samtidigt, at de unge fik øjnene op for, at vi faktisk laver ting, der henvender sig til dem. 

Og mange syntes faktisk, at det vi lavede, var interessant. Landingssiden fra vores Tinder-profil, www.kolding.dk/single, registrerede over 1.000 unikke brugere. De så vores singlefilm, der var en del af vores bosætningskampagne, og derefter fortsatte hver femte med at klikke sig videre på siden.

Flere flytter til Kolding

Vi har i 2014 brudt Danmarks Statistiks prognoser for befolkningstilvækst, da vi er blevet hele 750 flere indbyggere på et år. I 3. kvartal, som er præget meget af, at unge starter på uddannelse, er vi endda den kommune med den 6. største vækst i befolkningen. Og kan det så skyldes Tinder?

Det er måske at stramme buen lidt for meget, men Tinder sørgede ude tvivl for, at Kolding kom på Danmarkskortet. Vi fik af flere omgange national medieomtale, og der var endnu mere omtale i lokalområdet.

Det er svært at måle, om Tinder direkte har bidraget til vores bosætningskampagne. Der er mange andre faktorer som gode uddannelsessteder og et godt erhvervsmiljø, der uden tvivl også har trukket. Men Tinder har dog givet mere omtale til den unge målgruppe, end nogen anden platform ville have gjort.

Stafetten går videre til Greve Kommune:

Hvilke kommunikationstiltag brugte Greve Kommune, siden de fik så stor succes med tilmeldingerne til Digital Post? Hvad for en slags kommunikation brugte I for at ramme de unge, og hvilken slags brugte I mod resten?

Emneord: Kolding Kommune, Thisted Kommune, Kommunal kommunikation, Kommunikationschefer, Sociale medier, Facebook, Borgerinddragelse, Hans Mogensen, Katrine Jacobsen
Kommunikation i kommunerne på DenOffentlige.dk Hvordan, hvorfor og med hvilke konsekvenser finder strategisk kommunikation sted i kommunerne? Det sætter DenOffentlige.dk skarpt fokus på med blogstafetten Kommunikation i kommunerne....
Aktivitet: Artikler: 21 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også