”Mange overser helt deres digitale post af flere årsager (tekniske problemer, Java-problemer, ingen computer pt, personlige problemer o. lign.), og i de fleste tilfælde ville sagsbehandlingen have været bedre, hvis vi havde sendt et papirbrev fra starten,” skriver en respondent i undersøgelsen.

Kommunalt ansatte vægrer sig ved digital post

”Afgørelse om ansøgt hjælp. Borger var svag borger som jeg vidste ikke forstod brevet digitalt... Ville hellere have ringet.”

Sådan svarer en borgerserviceansat i en endnu ikke offentliggjort undersøgelse, hvor 448 kommunalt ansatte fortæller om deres oplevelser med digital post. Det skriver Kristeligt Dagblad.
Undersøgelsen er foretaget i april 2014, da godt hver tredje dansker var tilmeldt digital post. Resultaterne viser, at langt de fleste respondenter, 82 procent, ser indførelsen af digital post som en god eller overvejende god idé, men kun halvdelen har prøvet at give en bedre service med digital post. 

Digitalisering - det væsentlige

Danmark er under digitalisering. Følg med i udviklingen på vores tema-side her.

Mangler dine budskaber? Så bliv udgiver på DenOffentlige. Skriv til os.

Godt hver fjerde, 26 procent, har haft en oplevelse, hvor servicen var dårligere, og 21 procent beretter om tilfælde, hvor de helt har undladt at bruge digital post, selvom borgeren var tilmeldt, for ikke at give for dårlig service.

Mange af de ansatte mener, deres job er blevet lettere, så de ”får mere fra hånden på kort tid,” som én skriver. Men når det gælder oplevelsen af borgernes forudsætninger for at bruge digital post, er der stort set kun tale om negative hændelser med ”svage borgere”.

             Læs Jesper Bergers indlæg om digitalisering i OPS-stafetten

”Mange overser helt deres digitale post af flere årsager (tekniske problemer, Java-problemer, ingen computer pt, personlige problemer o. lign.), og i de fleste tilfælde ville sagsbehandlingen have været bedre, hvis vi havde sendt et papirbrev fra starten,” skriver en respondent i undersøgelsen.

Bag undersøgelsen står Jesper Berger, ph.d. ved Institut for Kommunikation, Virksomheder og Informationsteknologier, Roskilde Universitet samt professor Morten Hertzum og lektor Tine Schreiber, begge ansat ved Det Informationsvidenskabelige Akademi, Københavns Universitet.

Læs også Søren Jensens blog Protesterer medarbejderne i det skjulte

Emneord: Digitalisering, E-boks, Nemid, Borgerservice, Digital post, Jesper Berger
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også