Digital kaffe og kage og hjælp til selvhjælp

14/11/2012 12:53

Faaborg-Midtfyn Kommune

Borgerne i Faaborg-Midtfyn Kommune bliver mere digitale I uge 47 byder Borgerservice i Faaborg og Ringe på kaffe, kage og hjælp til digital selvbetjening. Vi hjælper for at forberede kommunens borgere på, at de fremover skal melde flytning, bestille nyt sundhedskort og opskrive børn til daginstitution, skole og SFO på nettet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Den 1. december er en vigtig dato i den offentlige digitaliseringsindsats, der vil spare det offentlige for mange penge og give den enkelte borger en mere fleksibel service hjemmefra. Fra den 1. december skal borgere, der selv kan melde flytning, bestille nyt sundhedskort og opskrive børn til daginstitution, skole og SFO på nettet.

Faaborg-Midtfyn Kommune er med til at tage det første store skridt, når en række offentlige selvbetjeningsløsninger nu skal anvendes frem for papirblanketter eller turen til borgerservice-centret. Mange borgere er allerede digitale, men med den nye lovgivning får alle, der kan, et skub til at betjene sig selv. Det betyder, at det offentlige kan bruge resurserne bedre - der hvor der er mest brug for dem.

”Mange danskere bruger allerede nu borger.dk og kommunens hjemmeside, fordi det er en nem og hurtig måde at få løst sine ærinder med det offentlige. Men vi skal have endnu flere til at bruge vores selvbetjeningsløsninger. Derfor er vi glade for, at det nu er ambitionen, at de borgere, der kan betjene sig selv digitalt, også skal gøre det. Vi ser det som vores opgave at hjælpe borgerne, så endnu flere fremover oplever den digitale kommune,” siger Borgerservicechef Anne Kirsten Andersen.

I uge 47 afholder Faaborg-Midtfyn Bibliotekerne også ”borger.dk-uge” og tilbyder:
• Hjælp og vejledning i brugen af borger.dk på alle fire biblioteker.
• Særligt fokus på borger.dk i it-værkstederne i Ringe, Faaborg og Broby torsdag den 22. november kl. 13-16.
• Kursus i borger.dk i Ringe den 22. november kl. 10.30-12 og i Faaborg den 21. november kl. 10-11.30.

”Vores borgere skal i stigende grad kommunikere med det offentlige over nettet. Det er vores opgave, at ingen bliver ladt i stikken, hvis de synes, at det med it er svært. Mange vil gerne, men behøver hjælp til at komme i gang. Her er vi klar til at hjælpe,” siger Bibliotekschef Jytte Risager.
 

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.