Foto: Jakob Lerche

Forsmag på skolereform hitter i Randers

Velfærd

24/04/2014 09:31

Freja Eriksen

Hadsundvejens Skole i Randers har taget forskud på skolereformen og fremtidens samarbejde med det lokale forenings- og kulturliv. Ved at involvere den lokale billedkunstner Pia Græsbøll Ottesen får eleverne i 3.-5. klasse et udvidet syn på kunst og de materialer man kan benytte.

Hadsundvejens Skole i Randers er en musisk-kreativ skole, som allerede viser sig eksemplarisk i forhold til den kommende skolereform og samarbejdet med eksterne aktører og lokale ildsjæle. Ved at invitere en huskunstner inden for i den normale billedkunstundervisning 1-2 gange om ugen i perioden januar til juni 2014, er samarbejdet allerede godt i gang. Et samarbejde der viser sig gavnligt for alle deltagende parter.

Som noget nyt arbejdes der med anderledes materialer og teknikker, som ikke normalt indgår i den daglige billedkunstundervisning. Under sidste forløb var det eksempelvis tryksværte og trykketeknikker der var i fokus. I næste forløb drejer det sig om støbeteknikker med materialerne glas og fiberbeton.

Både elever, billedkunstlærere og kunstneren selv er begejstrede for det tætte samarbejde. Eleverne får en bredere forståelse af kunstbegrebet, billedkunstlærerne lærer nye og alternative teknikker og den udefra kommende kunstner oplever ikke kun meget engagerede børn, men også et tilhørsforhold.

 

I april og maj måned underviser huskunstneren 4.a i at sandstøbe med glas og støbe figurer i fiberbeton. Pressen er velkommen til at være med fra den 28. april.

Fakta om projektet

Hadsundvejen Skole i Randers har i januar 2014 indledt et 5 måneders samarbejde med billedkunstner Pia Græsbøll Ottesen. Samarbejdet er en forsmag på skolereformens retningslinjer om at samarbejde med eksterne aktører i lokalsamfundet.

Erfaringerne fra den første halvdel af undervisningsforløbet er gode, og planen er at implementere flere udefrakommende kunstnere i skolens daglige undervisning. Som eksempel kan nævnes et samarbejde med Randers Egn Teater, som skal inddrage drama i danskundervisningen. Formålet er at give eleverne et bredere kendskab til kunsten og de forskellige teknikker og materialer man kan benytte sig af.

Mest Læste

Annonce