Rødovre Kommune har netop indkøbt et nyt system til at håndtere løn- og økonomiopgaver. Det nye system, som hedder ”KMD Opus”, er indkøbt efter et såkaldt EU-udbud, hvor Rødovre har samarbejdet med 14 andre kommuner.
Det betyder, at prisen er blevet så lav som muligt. Over de næste seks år sparer Rødovre Kommune 21,4 mio.kr.
”Vi lever som bekendt i en tid, hvor økonomien er stram. Sidste år havde Rødovre Kommune ansættelsesstop, indkøbsstop og kursusstop i flere
måneder. Derfor er det en stor tilfredsstillelse, når det som nu lykkes at høste besparelser i millionklassen, uden at det har menneskelige omkostninger. Det er et godt eksempel på, at det er meget værdifuldt, at vi har et konstant fokus på effektiviseringer i Rødovre Kommune”, siger borgmester Erik Nielsen (S).
Med det nye system får Rødovre Kommune ét samlet IT-system. Det betyder, at medarbejderne kun behøver at indtaste oplysninger én gang, og det sparer tid fra rutineopgaver og minimerer risikoen for fejl.
”Man skal altid være skeptisk, når man hører, at noget er både billigere og bedre. Men her er et af de sjældne eksempler”, siger Kommunaldirektør Per Ullerichs.
Kommunen har nu næsten et år til grundigt at forberede indførelsen af det nye system. Det bliver indført 1. januar 2013.
”I det daglige oplever borgerne ikke direkte, at kommunen har et løn- og økonomisystem. Men IT-systemerne er et vigtigt grundlag for at drive kommunen effektivt. Derfor er det lidt af et tigerspring, at vi får et nyt system, der også kan bruges til at forenkle en lang række arbejdsgange.
Det ligger naturligt i forlængelse af vores ønske om hele tiden at effektivisere og rationalisere den kommunale organisation”, siger Per Ullerichs.
Effektiviseringsgevinsten på over tre mio.kr. om året bliver høstet fra og med 2013.