OPS: Utålmodig udvikler venter stadig på gennembrud

Velfærd

08/06/2018 09:00

Per Roholt

Den digitale Astma Dagbog er klar til brug og fungerer sammen med blandt andet lægesystemet EG Clinea. Alligevel må den utålmodige iværksætter bag løsningen væbne sig med tålmodighed.

OPS: Iværksætteren Adam Søholm Hansen har udviklet en app, der gør det let for både ham selv og andre astmapatienter at registrere deres Peak Flow målinger, astmasymptomer og astmamedicin.

Han udviklede løsningen, fordi han var træt af besværet med at indsende sine astmamålinger med PostNord. Og vente på svaret fra lægen. Men selv om løsningen nu er klar til brug, må han stadig vente, nemlig på brugere af appen.

- Applikationen er blevet lanceret på AppStore og desuden godkendt til forsendelse af journaler til lægens EPJ-system, så alt er klart, fortæller Adam Søholm Hansen, der har fået følgeskab i sit firma Astmatech af en marketing direktør, Casper Jørgensen. For nu skal løsningen ud over rampen:

- Vi markedsfører vores app på de sociale medier, og vi har sendt plakater ud til alle praktiserende læger og ambulatorier, som en opfordring til at tage værktøjet i brug. Så vi forventer da, at Astma Dagbogen vil blive taget i brug af patienterne her i 2018, siger Adam Søholm Hansen, der kun var 18 år og gik i gymnasiet, da han kastede sig ud i opgaven som iværksætter af Astma Dagbog.

Fra blyant til astma-app

I 2016/17 var han nemlig selv igennem et langt udredningsforløb for at få afklaret, om årsagen til hans åndedrætsbesvær var astma.

Igennem hele forløbet irriterede det Adam Søholm Hansen, at det var en gammeldags dagbog, ført på papir med blyant, der dannede grundlaget for, at lægen kunne stille en diagnose og lave et planlægningsforløb.

Læs artiklen: Tabte tålmodigheden: Udviklede digital astmadagbog som app

Når dagbogen var udfyldt, skulle den desuden en langsommelig tur med PostNord til lægen, og det fik i sidste ende Adam Søholm Hansen til at miste tålmodigheden og han fik udviklet sin egen app.

Ud over at give lægen de nødvendige målinger til at stille en diagnose, giver den digitale astmadagbog også astma-patienten mulighed for at følge med i sin egen sygdom i form på et dashboard, der viser Peak Flow niveau i forskellige zoner (rød, gul og grøn), gennemsnitlige Peak Flow i forhold til normalværdien, daglige variationstal og niveau, symptom status og alvorlighed samt performance ved medicinindtagning.

For at gøre det let for patienten at føre dagbog er løsningen gjort så enkel som mulig og minder fx borgeren om, hvornår man skal registrere sine værdier, og hvornår dagbogen skal sendes til lægen, lige som den særlige app også kan minde om, hvornår man skal indtage sin astmamedicin.

Læs mere: Astma Dagbog

Hvor svært har det været at få dialog med lægerne?

- Det har ikke været svært. Vi valgte at gå direkte til de praktiserende læger og ambulatorierne på sygehusene ved at forsende en plakat og et følgebrev.

- Vi havde en tanke om, at det ville være den bedste metode til at markedsføre os ud til lægerne, hvilket også har vist sig at være rigtigt. Efter lægerne modtog plakaten og brevet har vi fået opringninger fra lægerne, og de var alle positive omkring projektet.

Hvad er det for betænkeligheder, du hører?

- Tvivlen jeg hører rundt omkring hos lægerne er om applikationen understøtter deres lægesystem, så at de ikke opfordrer deres patienter til at tage produktet i brug og i sidste ende ikke kan sende rapporten til lægen.

Astma Dagbog

Udover det med lægesystemet hører vi ikke så meget andet udover, at det er en god ide, og at lægerne, som ringer, gerne vil tage det i brug. Derfor har vi også lavet en særlig FAQ-side, hvor lægerne kan læse mere om, hvilke systemer vi understøtter, forklarer den unge CEO, Adam Søholm Hansen, der er glad for, at lægerne har taget godt imod løningen:

- Lægerne vil gerne tage produktet i brug, og de synes faktisk det er en meget god ide. Lægerne kan godt se, at den digitale version af Astma Dagbog er meget bedre end den nuværende metode og vil derfor tage produktet i brug.

Så nu er produktet klar, og lægerne positive. Så mangler astmapatienterne bare at melde sig.

Hvor mange brugere af løsningen er der nu?

- Der er ikke nok brugere. Vi kæmper stadig med, at astmapatienterne tager værktøjet i brug.

Hvad skal der til for at få flere brugere på løsningen?

- Da årstiden nu er sommer er der ikke så mange symptomer på astma, og derfor benytter astmatikerne ikke astmadagbøger om sommeren.

- Vi venter på, at det bliver efterår, så astmatikerne skal udfylde astma dagbøger og tage medicin op til flere gange dagligt. Med dette håber vi, at astmatikerne til efteråret vil taget værktøjet i brug.

Hvad er målet for de kommende år?

- Først og fremmest skal vi have værktøjet spredt ud til så mange astmatikere som muligt. Så derfor er målene for de næste år at konvertere Astma Dagbog til Android-enheder og derefter sprede budskabet til Skandinavien, og senere Europa., forklarer Adam Søholm Hansen, Astmatech. 

Vil du vide mere?

Brugervenlige digitale selvbetjeningsløsninger skaber værdi og styrker dialogen mellem det offentlige, den enkelte borger og virksomhederne.

På Astmatechs egen hjemmeside, kan du læse mere om, hvordan Astma Dagbog fungerer.

Et de af lægesystemer, der understøtter den digitale dagbog er EG Clinea, der er et skræddersyet system til klinikker og sygehuse.

Læs mere: Tryghed, tillid og vækst - eksempler på borgervenlige selvbetjeningsløsninger

Mest Læste

Annonce