Femern-tunnelen klar til selvkørende fremtid

Infrastruktur

08/10/2018 14:30

Jens Villemoes

Femern-tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden er designet til fremtidens trafikanter.

I løbet af få år er selvkørende biler gået fra science-fiction til virkelighed, og bygherreselskabet Femern A/S er i gang med at kortlægge, hvordan Femern-tunnelen kan understøtte de nye muligheder, som selvkørende biler giver.

”Mange af vores kunder kommer til at sidde i selvkørende biler og lastbiler. Dét kan vi drage fordel af, fordi den førerløse teknologi kan optimere brugen af tunnelen,” siger Peter Henningsen, der er designmanager for installationer hos Femern A/S.

Den teknologiske udvikling giver blandt andet mulighed for bedre udnyttelse af kapaciteten på vejene og forbedret trafiksikkerhed i den 18 km lange tunnel.

Tunnelen bliver en oplyst og simpel vejstrækning uden modkørende og kryds- eller sammenfletninger og er dermed ideel for selvkørende biler.

”Vi følger især udviklingen indenfor avanceret kommunikation mellem køretøjer og infrastruktur, så vi kan få tunnelen til at kommunikere med køretøjerne, når teknologien er klar,” fortæller Peter Henningsen.

Bliv redaktør for dit eget indhold

DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.

Du kan læse endnu mere om hvordan vi virker her.

Dén teknologi gør det muligt for tunnelen at sende relevant trafikinformation direkte ind til de førerløse biler, så personerne i de førerløse biler ikke skal bekymre sig om kørslen.

”Der er mange fordele ved at integrere og omfavne ny teknologi. Men det vigtigste er selvfølgelig, at det øger sikkerheden,” siger Peter Henningsen.

I selve designet af Femern-tunnelen er der taget hensyn til, at den teknologiske udvikling går lynhurtigt, og at det i dag er svært at forudse præcis hvilke teknologier, der skal anvendes i fremtiden.

Særlige kælderetager under dele af tunnelens vejbaner rummer tunnelens tekniske udstyr, og det gør det lettere at vedligeholde og udskifte udstyr og trafikstyringssystemer i takt med at ny teknologi bliver tilgængelig.

”Mens tunnelens betonkonstruktioner holder i mindst 120 år, udvikler teknologien sig jo hele tiden. Derfor indretter vi tunnelen, så den også langt ud i fremtiden kan integrere og udnytte den nyeste teknologi,” siger Peter Henningsen.

Mest Læste

Annonce