"Patienterne har fået flere klagemuligheder, de har fået mulighed for at gå i dialog om deres behandling, og medarbejderne i sundhedsvæsenet har fået bedre muligheder for at lære af fejl i behandlingsforløbet," udtaler sundhedsminister Nick Hækkerup.
"Patienterne har fået flere klagemuligheder, de har fået mulighed for at gå i dialog om deres behandling, og medarbejderne i sundhedsvæsenet har fået bedre muligheder for at lære af fejl i behandlingsforløbet," udtaler sundhedsminister Nick Hækkerup.

Ny evaluering: Patienterne har fået bedre klagemuligheder

Velfærd

15/4/15 7:14

Mikkel Sarka

Patientklagesystemet er væsentligt forbedret, viser ny evaluering. Patienterne har fået mulighed for dialogsamtaler, bedre klagemuligheder og lettere klageadgang, men sagsbehandlingstiden er stadig for lang.

Som patient i det danske sundhedsvæsen skal du have mulighed for at klage over din behandling, hvis det ikke gået efter hensigten. Og det skal helst gå så hurtigt og let som muligt. 

Folketinget ændrede derfor i 2010 loven om klage-og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, og den 1. januar 2011 blev Patientombuddet oprettet med blandt andet det formål at give patienterne bedre klagemuligheder og lettere klageadgang. Og nu viser en ny evaluering, der er udarbejdet af COWI, at patientklagesystemet er væsentlig forbedret med lovændringen. 

Ikke alene har patienterne fået udvidet deres klagemuligheder, men indførelsen af den såkaldte dialogordning har også givet bedre muligheder for den enkelte patient til at gå i dialog med sundhedsvæsenet. 

Med dialogordningen bliver patienten tilbudt at gå i dialog med regionen med blandt andet det formål at få afklaret en misforståelse eller få en dybere forklaring på et forløb. Og opgørelser på området viser, at en del sager bliver afsluttet efter dialog. I 2013 blev 369 klager afsluttet efter dialog, og i 2014 var det i alt 511 sager, der blev afsluttet på den måde.

Og der er generelt grund til at være tilfreds med de resultater, som evalueringen viser, mener sundhedsminister Nick Hækkerup:

"Patienterne har fået flere klagemuligheder, de har fået mulighed for at gå i dialog om deres behandling, og medarbejderne i sundhedsvæsenet har fået bedre muligheder for at lære af fejl i behandlingsforløbet. Så det er klart en forbedring hele vejen rundt – både for patienterne og sundhedsvæsenet generelt".

Evalueringen viser også, at der er plads til forbedringer i patientklagesystemet. Sagsbehandlingstiderne er eksempelvis for lange.

"Patienter bør ikke vente unødigt lang tid på at få en klagesag behandlet. Derfor er Patientombuddet også i gang med at lave en handlingsplan, der blandt andet har til formål at få gjort sagsbehandlingstiderne kortere", siger Nick Hækkerup. 

Som opfølgning på evalueringen vil sundhedsministeren invitere sundhedsordførerne fra Folketingets partier til et møde, hvor man skal drøfte, om der er behov for at justere patientklagesystemet. 

Læs 'Evaluering af sundhedsvæsenets patientklagesystem' på www.sum.dk

Fakta om evalueringen af sundhedsvæsenets patientklagesystem

Konsulentgruppen COWI har udarbejdet evalueringen for Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.

Formålet med evalueringen har været at undersøge, om formålene med ændringerne af lov om klage-og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, som trådte i kraft 1. januar 2011, er opfyldt, eller om der er områder inden for patientklagesystemet, hvor der er behov for justeringer.

Evalueringen bygger på en omfattende patienttilfredshedsundersøgelse og interview med udvalgte medarbejdere fra regionerne, Dansk Sygeplejeråd, Lægeforeningen, Tandlægeforeningen, Danske Patienter, Forbrugerrådet Tænk, Danske Handicaporganisationer, patienter, Patientombuddet, Sundhedsstyrelsen og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.

Fakta: Hvad medførte lovændringen om et nyt klagesystem? 

  • Mulighed for at klage over sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed, de såkaldte forløbsklager.
     
  • Ordning, hvor regionen tilbyder at gå i dialog med den enkelte patient.
     
  • Øget indstillingsret for forbruger- og patientrepræsentanter til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
     
  • Udvidelse af mulighederne for at klage over myndigheders manglende efterlevelse af visse patientrettigheder.

Tilmeld nyhedsbrev

Læs også

08/4/21 8:14

Politik
Lars Løkke smider kæmpe bombe: Hyrer tidligere Venstre-figurLars Løkke Rasmussen har hyret den tidligere Venstre-figur, der nu gør comeback efter tre års pause fra politik.

23/10/16 7:35

Politik
Morten Messerschmidt sygemeldt på ubestemt tidMesserschmidt er blevet sygemeldt og Dansk Folkeparti har nu øget det beløb, der tilbagebetales, til 2.5 million kroner.

03/2/22 9:31

Politik
Vanvittig løn: Så meget får Barbara BertelsenDet lille webmedie Journalista.dk har undersøgt, hvad en af hovedrolleindehaverne i Minksagen, Barara Bertelsen får i årsløn. Svaret er, at departementschefen og dermed den øverst placerede embedsmand i Statsministeriet tjener langt mere end Statsministeren.

10/5/22 12:28

Europa
Se videoen: Svensk granatkaster pulveriserer russisk tankUkraines forsvar har offentliggjort en video af en russisk tank, der bliver sprængt i luften - angiveligt med en granatkaster leveret af Sverige.

12/5/21 8:12

Politik
Mette Frederiksen raser: Stop med detStatsministeren kom op i det røde felt, da hun under gårsdagens spørgetime fik et spørgsmål fra Liberal Alliances partileder, Alex Vanopslagh.

06/5/22 7:08

Europa
Forsker: Derfor er Ukraine begyndelsen på enden for PutinVerden holder vejret, for vil Putin erklære officielt krig mod Ukraine d. 9. maj? Uanset hvad ser norsk forsker sprækker i Putins ellers så solide greb om magten i Rusland.

04/5/22 1:56

Kommunalt
P-selskaber skovler formuer ind på ulovlige p-afgifterHvis du klager over en p-afgift, kan det være en god ide at tage sagen hele vejen til Parkeringsklagenævnet.

05/5/22 2:41

Putin vil ydmyge 500 ukrainske krigsfanger under paradeHvert år fejrer Rusland d. 9. maj med en stor parade - men organisation advarer om, at årets fejring bliver anderledes brutal.