Nævnenes hus i Viborg, billedet er fra Nævnenes Hus' hjemmeside

Myndigheder: Alle klager er om Bisidderhjælpen

Klagemyndighed har få erfaringer med kunder, der klager over private socialrådgivere. Faktisk er der kun 5 fortilfælde. De er alle om Bisidderhjælpen. En kunde fik regning på over 200 kroner for en sms.

"Jeg ønsker jo bare at hjælpe mennesker med deres sager,” lød det forleden fra Pia Stamer Larsen i sagen om hendes virksomhed, Bisidderhjælpen Aps, der mod betaling hjælper borgere med deres sager i velfærdsstaten.

Nu viser det sig, at den hjælp meget vel kan være fyldt med fejl. DenOffentlige har gennem afsløringerne om sjusk med regninger og rod i ansættelseskontrakterne fået kendskab til mere end 30 kunder, der er utilfredse med Bisidderhjælpen.

Borgerne føler sig snydt af Bisidderhjælpen, og fortæller, hvordan virksomheden gør brug af forretningsmetoder, der er lige så forvirrende, som det de møder i de kommunale systemer. DenOffentlige har spurgt i Nævnenes Hus, der samler en række klagemyndigheder, om de har fået klager over private socialrådgivere. Den offentlige myndighed fortæller, at den har behandlet i alt fem sager, og de vedrører alle Bisidderhjælpen.

Sagen om Bisidderhjælpen Aps

Alle artikler i sagen om Bisidderhjælpen Aps bliver samlet på denne side. 

De tre af sagerne omhandler sagerne Bisidderhjælpen ApS mens de to andre sager ligger før august 2017 og omhandler Bisidderhjælpen IVS - et såkaldt iværksætterselskab, der gik konkurs i 2017.

Det er Center for Klageløsning (som hører til i Nævnenes Hus), der behandler klagerne. Herfra fortæller fulmægtig Cand. Jur. Steffen Clement Damgaard , at man altid forsøger at mægle mellem parterne for at nå til en løsning.

“Hvis det ikke lykkes at finde en løsning, går sagen videre til Forbrugerklagenævnet, og i en af de fem sager, der er behandlet, gik sagen videre,” fortæller Steffen Clement Damgaard. Han fortæller, at sagen mod Bisidderhjælpen IVS blev frafaldet, inden den kom for Forbrugerklagenævnet, fordi virksomheden gik konkurs.

Bisidderhjælpen åbnede igen som anpartsselskab måneden efter.

Over 30 kritiske sager
Den offentlige har kendskab til over 30 sager, hvor kunder i Bisidderhjælpen har følt sig snydt. Nogle har trukket sig, andre sidder tilbage og har brugt tusindvis af kroner uden en afklaring i deres sag.

En kvinde, som DenOffentlige har talt med, kontaktede Bisidderhjælpen i begyndelsen af 2018. Hun var sygemeldt og havde brug for hjælp til at navigere i det kommunale system.

Kvinden fik en socialrådgiver tildelt af Bisidderhjælpen. Hun fortæller om sin oplevelse:

”Efter mødet med Bisidderhjælpen var der stort set tavshed. Når jeg kontaktede Bisidderhjælpen var socialrådgiveren enten syg, eller svarede bare ikke. Og når jeg endelig fik fat i socialrådgiveren, fik jeg at vide, at det var kommunen, der ikke ville svare.”

Efter et længere forløb spurgte hun Bisidderhjælpen, om der var mulighed for at komme videre med sagen. Svaret var nej. Hun overvejede efterfølgende at klage over firmaet, men magtede det ikke:
”Jeg var jo syg og i forvejen hårdt presset. Jeg orkede simpelthen ikke kæmpe med dem også.”

Kvinden endte med at betale 5000 kr. og et opstartsgebyr på 1750 kr., i alt 6750 kr. Hendes situation er stadig uafklaret.

37.000 kroner for under 20 timers arbejde
Da en familie henvendte sig for at få hjælp til deres søn, som har alvorlig epilepsi, fik de at vide, at deres sag ville koste dem ca. 15.000 kr.

“Vi har holdt 3 møder på sammenlagt en time, og der er blevet brugt under 20 timer. Vi har intet fået ud af at hyre Bisidderhjælpen til at hjælpe os i vores sag.”

Prøv DenOffentlige

100.000 mennesker læser med hver måned. Skal du være den næste? 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

De fortæller, at den socialrådgiver, de i første gang fik tildelt, blev fyret efter kort tid, og så måtte de starte helt forfra. Det skulle de selv betale for.

“Der kom en udvidende rådgiver på, som intet kendte til vores sag. Vi føler os taget bagi.”

Familien nåede at betale at betale 37.000 kr. for under 20 timers arbejde, inden de afsluttede samarbejdet med Bisidderhjælpen. De har nu klaget til Center for Klageløsning og Forbugerklagenævnet. Sønnens situation er stadig uafklaret.

Blev faktureret for julekort
“Jeg havde virkelig slet ingen reaktion. Alt gik i stå. Det var som at få et spark i hovedet”.

Sådan beskriver en kvinde fra København sin reaktion, da hun åbnede sin regning fra Bisidderhjælpen.

Regningen var på 11.512,09 kr. Hun havde i forvejen betalt de 5.000 kr., så hun skyldte Bisidderhjælpen 6.512,09 kr. Og de skulle betales samme dag. En af posterne på regningen var for en julemail, hun havde sendt til sin rådgiver. Denne blev hun også faktureret for.

“Det er uetisk at tage så mange penge fra mennesker, som er faldet og befinder sig i krise. Det var jo ikke en opsparing, jeg brugte på det. Det var mine overlevelsespenge"

Kvinden lider af Asperger Syndrom, ADD, kronisk overbelastningssyndrom, angst og depression. Derudover har hun en række fysiske sygdomme, blandt andet en påvirkning af talerøret, så hun har meget svært ved at tale.

Hun henvendte sig til Bisidderhjælpen, fordi hun følte sig parkeret i jobcentret efter en langtidssygemelding. Bisidderhjælpen skulle hjælpe hende med at få sagen afsluttet, eller i det mindste afklaret.

I stedet følte hun, at hun blev viklet ind i et uoverskueligt system af fakturaer og beregninger, hun ikke forstod.

Taxapriser
Samme kunde måtte betale over 3.000 kr. for Bisidderhjælpens deltagelse i et møde i jobcenteret i København. Mødet varede under ½ time. Det viste sig, at kunden skulle betale kørsel hele vejen fra bisidderens bopæl i Næstved til København, selvom det på Bisidderhjælpens hjemmeside står klart og tydeligt, at man betaler fra Bisidderhjælpens nærmeste kontor, der i denne kundes tilfælde angiveligt ligger i Herlev.

Kunder hos Bisidderhjælpen betaler for kørsel, hvis de ønsker, at rådgiveren skal deltage i et møde med kommunen. En kunde på Sjælland betaler 8,90 kr. pr kørt kilometer. Det er 40 øre dyrere end en tilsvarende taxametertakst i en ganske almindelig taxa i dagtimerne.

På Bisidderhjælpens hjemmeside er der adresser på 5 kontorer i Danmark: I Randers, Ålborg, Herlev, Vejle og Sorø. Bisidderhjælpens kontorer i Herlev, Ålborg og Vejle findes dog slet ikke. Det er steder, hvor medarbejderne kan booke et mødelokale, men det er ikke reelle kontorer. Det får kunderne ikke at vide.

Den normale kørselstakst for private socialrådgivere er 3,56 kr. pr. kørt kilometer, hvilket svarer til statens kilometertakst.

53.000 kroner uden resultat
For en anden kvinde var det i første omgang en kæmpe lettelse, da hun hyrede Bisidderhjælpen til at hjælpe sig med sin sag:

“Jeg følte mig så dårligt behandlet i kommunen, og det var en lettelse, at der kom en anden og tog hånd om mig nu.”

Hun betalte 5000 kr. og et startgebyr på 1850 kr. til en start, og da de penge var brugt betalte hun de regninger, der kom fra Bisidderhjælpen.

“I starten var det små beløb, men så ændrede de pludselig deres måde at fakturere på, og så blev det rigtig dyrt. Hvor jeg før måske betalte 1500 kr. for et møde, var regningen nu pludselig på flere tusinde kroner.”

Kvinden mener, at socialrådgiverne i Bisidderhjælpen har gjort, hvad de kunne for at hjælpe hende i en umulig sag. Hun har til dato brugt knap 53.000 kr. på Bisidderhjælpen, og hendes sag er stadig uafklaret. Hun har nu opsagt sin aftale med Bisidderhjælpen og hyret en anden privat socialrådgiver til at tage sin sag videre.

Fik regning for sms
Et ældre ægtepar fra Næstved hyrede Bisidderhjælpen til at hjælpe deres søn på 47 år, som lider af alvorlig PTSD og skader efter en arbejdsulykke.

Begge forældrene er pensionister, og de har ifølge egne oplysninger brugt deres sidste penge på at hjælpe deres søn. De har i alt brugt ca. 32.000 kr. på privat socialrådgivning hos Bisidderhjælpen og en anden rådgiver.

Det fremgår af deres fakturaer, som DenOffentlige er i besiddelse af, at de er blevet faktureret 166 kroner + moms for et svar på en sms. Altså 207,50 kroner for at få svar på svar på en sms, de har sendt til rådgiveren i Bisidderhjælpen.

Selv efter de opsagde deres samarbejde med Bisidderhjælpen, fik de regninger for arbejde i sagen. Sønnens situation er stadig uafklaret, og forældrene forsøger nu at løse sagen selv.

Emneord: Bisidderhjælpen, Socialkrise. Socialkrisen, Socialrådgivere, private socialrådgivere, 180319
Den Offentlige på DenOffentlige.dk Du er DenOffentlige!...
Aktivitet: Artikler: 251 | Events: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også