Stifter af Bisidderhjælpen afviser krise: Vores kunder har det svært

Social

14/03/2019 12:17

Nick Allentoft

"Jeg ønsker jo bare at hjælpe mennesker med deres sager,” siger Pia Stamer Larsen, der er medstifter af Bisidderhjælpen og leder socialrådgiverne i firmaet.

“Det kunne da have været bedre, men jeg synes ikke vi er i krise.”

Sådan siger stifteren af Bisidderhjælpen Aps, Pia Stamer Larsen, om den situation hendes virksomhed er i. Hun afviser, at der er alvorlige problemer, og har vanskeligt ved at finde ud af, hvorfor kritikken er opstået.

“Det er nyt for os at mange medarbejdere forlader os på een gang. Det har vi ikke prøvet før,” siger hun om situationen, hvor Bisidderhjælpen er gået fra 12 ansatte socialrådgivere til fem i løbet af ganske få uger efter nytår.

Nyhedsbrev 2

100.000 mennesker læser med hver måned. Skal du være den næste? 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

DenOffentlige har forelagt Pia Stamer Larsen kritikpunkter og forhold, der tegner billedet af en virksomhed i alvorlig krise. Hun afviser, at der er krise, og håber, at det er et forbigående blæsevejr.

“Opsigelserne kan måske have noget at gøre med rygter om, at vi undersøges af programmet Kontant,” siger stifteren af det landsdækkende private socialrådgiverfirma.  

 

Syv års erfaringer

Det har taget syv år at samle de erfaringer, der i dag ligger til grund for Bisidderhjælpen Aps, fortæller Pia Stamer Larsen. Hun er selv er uddannet socialrådgiver, men blev træt af at arbejde i det offentlige, fordi hun ikke oplevede at kunne give den nødvendige hjælp til sine borgere.

Hendes ønske om at hjælpe udsatte borgere som privat rådgiver har kostet hende mange tab, fortæller hun. Før den nuværende virksomhed forsøgte hun med privat rådgivning i et iværksætterselskab.

“De første to år kørte jeg med tog til møder med mine borgere. Eksempelvis seks timer frem og tilbage til Falster. Jeg fakturerede kun kunden for togbilletten og selve mødet, der varede halvanden time, men brugte 12 timer på det. Det var altså ikke nogen særlig smart forretning,” fortæller Pia Stamer Larsen, der endte med at gå konkurs med virksomheden.

“Jeg ønskede jo bare, at de (kunderne) skulle have et bedre liv.”

I dag driver hun Bisidderhjælpen Aps sammen med sin mand, og de har fra begyndelsen i sensommeren 2018 haft fokus på at lære af fejlene fra deres første virksomhed.  

 

Vi joker med OCD-tendenser

I dag betaler kunder både for oprettelse af deres sag og 5000 kroner forud, så Bisidderhjælpen har sikkerhed for sin betaling. Hvis kunderne har en presset økonomi, har virksomheden et samarbejde med SparXpres, hvor kunderne kan optage et lån på op til 25.000 kroner, som så udbetales direkte til Bisidderhjælpen.

Sagen om Bisidderhjælpen Aps

“Det er jo svage mennesker, vi hjælper, som har brug for vores bistand i sagerne, og samtidig koster vi også penge. Det er svært for de mennesker, der er kommet i klemme i systemet, for de har meget få midler til at betale både til vores rådgivning og mad og husleje,” fortæller Pia Stamer Larsen om hvor vanskeligt det er, at drive virksomhed som privat socialrådgiver.

Det kræver noget særligt også i forhold til de ansatte socialrådgivere, fortæller hun.

“De ansatte skal lægge ører til meget. Det er hårdt for medarbejderne at være i felten.”

Pia Stamer Larsen siger selv, at det vigtigste for hende er borgerne. De skal have hjælp til deres sager. Både hun selv og hendes medarbejdere har hjerter, der banker for borgerne, og det har stor betydning for dem, at alting gøres ordentligt.

“Vi joker nogen gange med, at vi har lidt OCD, fordi alting skal være helt perfekt og i orden,” siger hun.

 

Et ønske om at gøre en forskel

Da Pia Stamer Larsen stiftede Bisidderhjælpen ApS var ambitionen at nå ud til alle de mennesker i Danmark, der har brug for hjælp. Virksomheden skulle være landsdækkende med egne kontorer. I dag har Bisidderhjælpen kontorer flere steder i landet, og hovedkontoret ligger på Norddjurs. Pia Stamer Larsen kan ikke oplyse, hvor man sager, Bisidderhjælpen har, og hvor meget firmaet tjener.

“Det kan jeg ikke lige oplyse. Det vigtige er individet, at få den enkelte hjulpet i mål med sin sag. Det er ikke mig, der er økonomiansvarlig. Jeg er socialrådgiveransvarlig,” siger hun, men fortæller dog senere i interviewet, at de kommer ud med et lille overskud for virksomhedens første regnskabsår.

Ifølge Pia Stamer Larsen er der mange kunder, der ikke betaler deres regninger, og det er tæt på at være en underskudsforretning at drive Bisidderhjælpen. Hun vil dog ikke oplyse, hvor meget firmaet har til gode hos kunderne og ej heller, hvilket årsresultat hun forventer for første regnskabsår.

 

Personaleflugt
DenOffentlige spørger til et historie om, at en nyansat sagde op allerede efter to timer.

“Han var psykisk sårbar. Det blev simpelthen for meget for den nyansatte at skulle sætte sig ind i de mange systemer,” forklarer Pia Stamer Larsen.

Til forholdet om at flere medarbejderne overfor DenOffentlige har fortalt, hvordan de er blevet misledt til at tro, at deres løn var en garantiløn, svarer Pia Stamer Larsen, at det kun var én medarbejder, der havde misforstået det. Resten var klar over, at der ikke var tale om en grundløn. 

Til sagen om snyd med anmeldelser på Trustpilot, som har fjernet over 100 falske positive anmeldelser, siger Pia Stamer Larsen, at det var en samarbejdspartner på markedsføringen, der lagede dem ud. De har fået en kraftig advarsel, siger hun til DenOffentlige.

DenOffentlige spørger om virksomheden har en handleplan for at komme ud af krisen med medarbejderflugt, utilfredse kunder og kritik af forretningsmetoderne?

“Jeg oplever det ikke som krise. Vi kigger fremad og rekrutterer nye medarbejdere.”

 

Mest Læste

Annonce