Ny aftale baner vejen for billigere og sikrere biler
Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om at sænke registreringsafgiften for biler.
Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at sænke den lave afgiftssats fra de nuværende 105 pct. til 85 pct. Den høje sats fastholdes på de nuværende 150 procent, men grænsen for, hvornår den høje sats træder i kraft, det såkaldte skalaknæk, hæves markant fra de nuværende 106.600 kr. til 185.000 kr.
- Med denne aftale gør vi det billigere at købe en familievenlig og sikker bil, og samtidig sikrer vi en permanent løsning på trængselsproblemerne på den vestfynske motorvej. Dermed har vi fået et godt afsæt til de videre forhandlinger om de øvrige dele af regeringens udspil ”Sådan forlænger vi opsvinget”. Og jeg vil gerne kvittere for det konstruktive samarbejde med Dansk Folkeparti, som betyder, at vi i fælleskab har fundet en løsning, som vil udgøre en mærkbar forbedring for de danske bilister, siger finansminister Kristian Jensen.
Sideløbende med dette er parterne enige om, at udvide Fynske Motorvej mellem Nørre Aaby og Odense Vest med et tredje spor, samt en gradvis sænkelse af taksterne på Storebæltsforbindelsen hurtigst muligt.
- Jeg har kæmpet for billigere biler og billigere broafgifter over Storebælt. Og vi får begge dele. For tredje år i træk er det lykkedes for LA at skaffe danskerne billigere biler. Bilerne blev billigere forrige år, de blev billigere sidste år, og nu kan vi så igen fremvise en aftale, hvor vi sænker registreringsafgiften på biler. Der er tale om den hidtil største sænkelse af registreringsafgiften. Samtidig så får vi altså også en nedsættelse af brotaksterne for persontransporten over Storebælt. Jeg mener, at gode og billigere biler er noget, som øger danskernes velfærd, både i byerne, men da ikke mindst, hvor der er lidt længere til jobbet end en cykeltur eller en tur med metroen, siger økonomi- og indenringsminister Simon Emil Ammitzbøll.
- Registreringsafgiften nedsættes for personbiler og motorcykler
- Sanering af eksisterende sikkerhedsfradrag i registreringsafgiften
- Tillægget og grænserne for dårlig brændstoføkonomi i registreringsafgiften forhøjes
- Stramninger af afgiftsreglerne vedrørende leasing af biler
- Den grønne ejerafgift forhøjes for nye biler
- Registreringsafgiften nedsættes for autocampere
- Gradvis forhøjelse af reparationsgrænsen
- Styrke infrastrukturen og mobiliteten i Danmark
- faktaark_finansiering_af_aftale_om_omlaegning_af_bilafgifterne.pdf
- faktaark_vejafgifter.pdf
- faktaark_stramning_af_leasingreglerne.pdf
- faktaark_samlede_effekter_paa_registrerings_og_ejerafgiften.pdf
- faktaark_prisaendringer_for_de_20_typiske_biler_ved_omlaegningen_af_registreringsafgiften.pdf
- faktaark_elementer_i_aftalen_om_omlaegning_af_bilafgifterne.pdf
Det var et skridt i den rigtige retning, men vi er ikke i mål endnu. Der er masser af undersøgelser der viser at selvom afgiften bliver sat så "mister" staten ikke penge på det, da der bliver købt større og mere sikre biler i stedet for.
Større og mere sikre biler betyder besparelser på sundhedsområdet samtidig med at der bliver lagt nærmest samme penge for køb af bilen.
Mvh
Kenneth
https://autospecialist.dk/