Ny app på vej fra sundhedsvæsnet: Din lægerelation bliver digital

Med en ny app-tjeneste skal patienter have mulighed for konsultation 24 timer i døgnet.

Det danske sundhedsvæsen skal i fremtiden være langt nemmere at komme i kontakt med for den almindelige dansker.

Det er i hvert fald idéen bag et nyt udspil fra Danske Regioner, der barsler med en massiv digital indsats, der skal gøre sundhedsvæsnet tilgængeligt 24 timer i døgnet - fra din smartphone. 

Regionerne vil i 2019 lancere app'en "Min Sundhed", der skal fungere som en digital indgang for alle danskere, hvor man kan få et overblik over egne aftaler, sygdomshistorik og altså muligheden for digitale lægebesøg.

Og det er et vigtigt skridt for udviklingen af vores sundhedsvæsen, siger formand for Danske Regioner Stephanie Lose (V).

Følg sundhedsdebatten

Vi samler de væsentlige historier fra sundhedsområdet lige her. 

Vær med i temaet - bliv redaktør på DenOffentlige. Skriv til os for at høre mere

- Vi synes faktisk, at det skal være lige så nemt at være patient eller pårørende i sundhedsvæsnet, som det er at være kunde i netbank eller mobilbank, siger hun. 

- Vi bruger i forvejen vores smartphones til en række vigtige hverdagsfunktioner, så det er en naturlig udvikling. Vores sundhed skal også være digital og let tilgængelig. 

Visionen i det regionale udspil er, at cirka hvert tredje besøg hos den alment praktiserende læge og på et hospitals-ambulatorium bliver digitalt.

Det er også tanken, at den digitale tilgængelighed vil være en gevinst for de pårørende. 

Såfremt patienten giver lov, kan de pårørende via app’en gives mulighed for overblik over patientens aftaler, ligesom den pårørende også kan få mulighed for at deltage via video i patientens konsultationer med sundhedsvæsnet.

Den nye indsats skal ses som en styrkelse af de tilbud, der eksisterer i dag, understreger Stephanie Lose og afviser, at der skulle være tale om en spareøvelse.

- For en stor del af borgerne, der ikke har komplekse forløb og hyppig kontakt med sundhedsvæsnet, kan det gøre tilgangen nemmere. Og samtidig kan vi tage os endnu bedre af de borgere, der har komplekse behov, siger hun. 

- De ressourcer, der eventuelt kan frigøres, kan bruges på de borgere, der har særlige behov og svære forløb på tværs af sektorer. 

/ritzau/

Emneord: Apps, Lægeklinik, Praktiserende læger, Danske Regioner, Stephanie Lose, Digitalisering, Fremtidens Velfærd, Digital Sundhed, 011018, Sundhedsdebat, Sundhedsområdet
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også

  • 11.09.19 Europa
    Faglighed og effektivitet kan supplere hinanden

    Et af de områder, hvor effektiviseringsarbejdet er i fuld gang, er ifølge en analyse fra KL landets ca. 1.800 døgntilbud på det specialiserede socialområde, der huser ca. 34.000 udsatte børn, unge og voksne.

  • 25.06.19 Sundhed
    EU-guld til sund erhvervsklynge

    Danmark er førende inden for samarbejde mellem erhvervsliv og det offentlige, når der skal udvikles ny teknologi. Flere danske klyngeorganisationer har modtaget EU-kommissionens guldcertifikat for at fremme sundhed gennem samarbejde.

  • 02.06.19 Sundhed
    Mange er uden arbejde fem år efter hjernerystelsen

    En tilsyneladende banal hjernerystelse kan få langvarige konsekvenser – patienter med vedvarende smerter har nemlig markant større risiko for, at de fem år efter enten er arbejdsløse eller på førtidspension, viser ny stor undersøgelse.

  • 03.05.19 Sundhed
    Tryggere vej fra sygehus til eget hjem

    En sygeplejerske fra Lejre Kommune får nu sin faste gang på Holbæk Sygehus. Her skal hun samarbejde med indlagte borgere fra Lejre Kommune, deres pårørende og sygehusets personale. Målet er at gøre det tryggere at vende hjem efter indlæggelsen.

  • 12.04.19 Infrastruktur
    De fem socialtilsyn satser nu på et mere samlet fagsystem

    Samlet løsning skal blandt andet gøre tilsynsrapporterne mere overskuelige for plejefamilier og sociale tilbud.