Ny portal afslører folks syn på kommuners service

Brugertilfredsheden med børnehaver, skoler og ældrepleje i kommunerne offentliggøres på ny hjemmeside.

Nu er det muligt for den enkelte borger at undersøge, om ens kommune har scoret højt på børnepasning og ældrepleje.

Torsdag åbner Tilfredshedsportalen, som har til formål at gøre det nemmere for borgerne at sammenligne brugertilfredsheden med blandt andet børnehaver, skoler og hjemmehjælp i de enkelte kommuner.

Foreløbig er tilfredsheden i 17 kommuner lagt til offentlig skue på hjemmesiden tilfredshedsportalen.dk, som er en del af regeringens arbejde med at modernisere den offentlige sektor.

Flere kommuner vil dog løbende komme til og muligvis udfordre Aalborg Kommune og Lolland Kommune, som begge på nuværende tidspunkt indtager førstepladsen på tilfredshedsskalaen for dagpleje og børnehaver med en score på 4,4.

Hver skala går fra ét til fem, hvor ét er "meget utilfreds" og fem "meget tilfreds".

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) er glad for, at det nu ikke kun er kommunerne, der har mulighed for at se hinanden over skulderen.

- Når du som borger kan se og sammenligne kommunen, får du også et bedre grundlag for at bidrage til debatten om bedre kvalitet og velfærd.

- Det er også et skridt på vejen til at skabe nye veje til bedre velfærd, og jeg håber derfor, at alle kommuner vil bidrage til hjemmesiden, siger ministeren i en pressemeddelelse.

Også formanden for Kommunernes Landsforening (KL), Erik Nielsen (S), er spændt på introduktionen af Tilfredshedsportalen, som han ser som et godt værktøj til at få overblik og sammenligne de enkelte kommuner.

- Oplevelsen af, hvordan kommunen løser sine opgaver, er vigtig information både for kommunalbestyrelsen og for medarbejderne, der løbende arbejder for at løse opgaverne bedst muligt - i dialog med borgerne, siger han i en pressemeddelelse.

/ritzau/

 

Emneord: Brugertilfredshed, Kommuner
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 12.11.14 Politik
    Kommuner skal tænke kreativt om køn i nyt netværk

    Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har startet et netværk af syv kommuner, som skal se på, hvordan de gode eksempler for ligestilling i kommunernes service til borgerne kan udbredes til resten af landet.

  • 23.10.14 Velfærd
    Få kommuner byder på egne opgaver

    Kun få kommuner og offentlige myndigheder byder selv på opgaver, de har sendt i udbud. Det viser ”Analyse af omfanget af og erfaringer med kontrolbud”, som Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde har udarbejdet.

  • 28.05.14 Ledelse
    Stort overskud i Rødovre Kommune

    Rødovre Kommune gik ud af 2013 med et mindreforbrug på 49,5 mio.kr. Det skyldes først og fremmest, at hele organisationen har holdt igen for at undgå økonomiske sanktioner fra staten. Mindreforbruget er ikke gået ud over serviceniveauet, der er blevet fastholdt.

  • 23.05.14 Velfærd
    Synlighed om resultater skal løfte kvaliteten i sundhedsvæsenet

    Regioner, sygehuse og kommuner leverer god sundhedskvalitet til danskerne. Men nogle gør det bedre end andre. Det viser to nye rapporter, der sætter fokus på regioner og kommuners resultater på sundhedsområdet.

  • 04.04.14 Infrastruktur
    Passagererne får stærk stemme

    En ny uafhængig stemme, Passagerpulsen, skal fremover tale passagerernes sag og skaffe ny faktabaseret viden om kollektiv trafik og passagererne. Trafikselskaber, jernbaneoperatører og pendlertalsmænd bakker op om tankerne bag Passagerpulsen