Alle medarbejdere på ældre- og handicapområdet i Odense Kommune skal derfor beherske samtaleværktøjet ”den motiverende samtale”. Tæt dialog og samarbejde med både borgerne og hinanden bliver nogle af kodeordene, når der fremover skal sættes målrettede borgerforløb i gang, der alle har borgernes ønsker for fremtiden og eget liv som omdrejningspunkt.

Odense Kommune sender 3500 medarbejdere på uddannelse i motiverende borgersamtale

Ledelse

21/10/2014 14:13

Nick Allentoft

De fleste voksne mennesker drømmer om at leve et selvstændigt liv uafhængigt af kommunen. Men for at kunne støtte voksne mennesker i at leve et selvstændigt liv, skal de kommunale medarbejdere vide, hvad borgerne drømmer om. Derfor sender Odense Kommune nu 3500 medarbejdere fra ældre- og handicapområdet på skolebænken i den gode borgersamtale.

Det næste år bliver et udviklende år for de 3500 medarbejdere, der er ansat på ældre- og handicapområdet i Odense Kommune. Ud over at passe deres arbejde som sosu-assistenter, ergoterapeuter, socialrådgivere, sygeplejersker mm. skal de nemlig, alle som én, på uddannelse i motiverende borgersamtale. Og missionen er klar.

Helene Bækmark, direktør i Ældre- og Handicapforvaltningen i Odense Kommune, fortæller:

”Det kræver en særlig samtalekompetence at finde ind til kernen i det, folk går og drømmer om. Men det er det, vi vil. Vi vil vide, hvad de borgere, vi møder, har af mål og drømme for deres liv, så vi er helt sikre på, at de forløb, vi sætter i gang, kan støtte borgerne i at komme videre med et meningsfuldt og selvstændigt liv. Derfor har vi valgt at uddanne alle medarbejdere på ældre- og handicapområdet. For alle borgere skal have mulighed for at forfølge deres mål og drømme, uanset hvilken medarbejder de møder.”

Læs også: Aarhus indgører ny 24-timers service for borgere, der klager

Samtale der virker

Alle medarbejdere på ældre- og handicapområdet i Odense Kommune skal derfor beherske samtaleværktøjet ”den motiverende samtale”. Tæt dialog og samarbejde med både borgerne og hinanden bliver nogle af kodeordene, når der fremover skal sættes målrettede borgerforløb i gang, der alle har borgernes ønsker for fremtiden og eget liv som omdrejningspunkt.

Charlotte Lyndorff, borgerrådgiver på ældre- og handicapområdet i Odense Kommune, er en af de få medarbejdere, der allerede har været på uddannelse i ”den motiverende samtale”, og hun har kun gode erfaringer med den nye måde at møde borgerne på. Hun fortæller:

”Det er et værktøj, der giver os mulighed for at komme tæt på borgerne og spore os ind på deres ønsker og mål uden at være anmassende. Den vildeste oplevelse, jeg har haft med ”den motiverende samtale” var en ældre kvinde, der ringede ind. Hun kunne ifølge sig selv ikke noget som helst, og jeg tænkte straks plejehjem. Men ved at bruge det nye samtaleværktøj, kom jeg ind på livet af hende, og det viste sig, at hun faktisk bare skulle have noget midlertidig hjælp, til hun blev stærk nok til igen at klare sig selv derhjemme – for det var det, hun allerhelst ville.”

 

Omfattende kompetenceudviklingsprogram

Uddannelsen i ”den motiverende samtale” er blot en del af et samlet kompetenceudviklingsprogram, som alle medarbejdere fra praksis i Ældre- og Handicapforvaltningen i Odense Kommune skal igennem de kommende år. Kompetenceudviklingsprogrammet skal sikre, at alle medarbejdere er klædt på til at arbejde i den, nye rehabiliterende virkelighed, der kendetegner Ældre- og Handicapforvaltningen i Odense Kommune.

Formålet med den nye rehabiliterende virkelighed er at støtte borgerne i at leve et uafhængigt, selvstændigt og meningsfuldt liv. Dette sker bl.a. gennem tæt samarbejde og dialog med borgerne og et stærkt tværfagligt samarbejde.

 

Mest Læste

Annonce